X
Søk etter skip
 Search

ADLER CAT

Adler Cat var innom Kristiansund lørdag den 9.desember 2017 og fortøyd ved Vågekaia. Hurtigbåten kom nordfra og ble omdøpt fra Renøy til Adlers Cat i...
Les mer

AIDAvita

AIDAvita var årets første cruise besøk i Kristiansund. Skipet ankom Kristiansund den 23.04.18 fra Trondheim og gikk videre til Rosendal samme...
Les mer

AMADEA

Amadea ankom Kristiansund inn Markussundet og ruvet godt ved innseilingen den 10. juli ca. 14:00 og forventet avgang samme kveld.Amadea:Name  1991 –...
Les mer

ARTANIA

 M/S ARTANIA ankom Kristiansund i dag med overskyet og litt regntung dag.Skipet ble bygget i 1984 av WärtsiläHelsinki Shipyard, Finland18.feb. 1984 og...
Les mer

BALMORAL

Den 21.06.17 ankom M/S Balmoral til Kristiansund fra Svalbard og videre etter Kristiansund til Geiranger. Skipet kan ta 1350 passasjerer med 710...
Les mer

BELOKAMENKA

Kl 1615 i dag 09.12.15 ankom M/T "BELOKAMENKA" Ex Berge Pioneer fra Murmansk via Kirkenes på Freifjorden asisstert av Boa Balder og Waterbjørn. Den...
Les mer

BERGLJOT, galeas

Flere av jaktene og galeasene som kom til Nordmøre var bygget i Hardanger.Slik var det også med jakt Bergljot. Denne var bygget i Rosendal i...
Les mer

BJOGNA (2)

Blant alle de skip som ble bygget av US Maritime Commission under andre verdenskrig var det også en skipstype som ble benevnt N3 Baltic Jeep. Dette...
Les mer

BLÅNA

I august 1957 ble nybygget MS Blåna registrert i Kristiansund. Skipet var eiet av  K/S A/S Blåna, frontet av Backers Rederi A/S i Kristiansund.Det...
Les mer

BOLETTE CHRISTINE, slupp

Det eldste dokumentet vi kjenner til om slupp Bolette Christine er en kjøpekontrakt datert 29. oktober 1818. Kontrakten er satt opp i Ribe i Danmark...
Les mer

BONA SAFIR

BONA SAFIR / 3YGI Ligger ved Nordmørskaia og kom fra Vormedal ved Stavanger. Skipet har gravemaskin på dekk som de bruker for lossing og lasting.IMO:...
Les mer

BREDØ

I perioden 1962 - 1967 ble flåten til Backers Rederi A/S etter hvert solgt ut uten at ny tonnasje ble innkjøpt. I mars 1967 gikk imidlertid rederiet,...
Les mer

BREMSNES

Engelskbygde  Andwi ble Bremsnes av KristiansundJohn Crown & Sons i Sunderland i England leverte i mai 1947 sitt byggenr. 220 til Rolf Wigland i...
Les mer

BRETTINGEN / BRIM (3)

Brettingen, den senere Brim, seilte med nordmørsk eierskap i hele 18 år.Brettingen ble bygget ved Bodø Skipsverft & Mek. Verksted som verftets...
Les mer

BRIM (2)

Brødrene Martinus og Karl Lystad fra Bremsnes på Averøy var initiativtakerne til det som senere skulle bli Partsrederiet M. Lystad / Partsrederiet...
Les mer

BRIM, bygget 1903

Det skulle bli et partsrederi bestående av firma M. Ansnæs og Sønner (2/3-deler) og skipper Anton Bang Johannesen (1/3-del) som kjøpte inn den første...
Les mer

BRUSE

I februar 1961 kjøpte Backers Rederi A/S i Kristiansund inn sitt siste dampskip – som også ble det største skipet som de eide.Dette var den...
Les mer

BØEN

Fiskebåten Bøen fotografert langs kai i Kristiansund.Båte ble bygd Ved Ulvan, Sandstad i 1999.Reder: Einar og Bjørn Tore Bøen.IMO: nr. 922 5392Lengde:...
Les mer

CONCORDIA, skonnert

I 1834 ble skonnert Concordia bygget i Kristiansund. Concordia målte 39 ½ commerselester og var de første tre årene eiet av et partrederi med Thore...
Les mer

DEUTSCHLAND

Passasjer skipet M/S Deutschland ankom Kristiansund den15.mai og ifølge programmet kom den fra Bremerhaven. Den gikk videre til Nauste i Romsdal,...
Les mer

DRIVA

Driva var både det største og det hurtigste fartøyet av de gamle dampskipene som gikk i rute i vårt geografiske område.Driva på 325 br.tonn hadde et...
Les mer

EDDA FAUNA

Edda Fauna var innom Kristiansund, storkaia og gikk videre sørover den 21.desember. EDDA FAUNA / JWMZ3Flagg:             NorwayBrutto:           ...
Les mer

EMBLA, jakt

På Hamnes hadde brødrene Ole T. og Lars T. Hamnes i slutten av 1860-årene latt bygge den lille jakta Maria. Når denne blir solgt etter ca. 10 år blir...
Les mer

ENDRÆGTIGHEDEN, brigg

Brigg Endrægtigheden er av de få skip som var hjemmehørende i Kristiansund i en lang periode av ”seilskutetida” hvor skipet hadde kun én kaptein og...
Les mer

FAR SIGMA

FAR SIGMA/ LGPE ved kai i Kristiansund NIMO: 9659062Flagg             : NorwayBrutto            : 6170 tDWT             : 4000 tLengde         : 87,4...
Les mer

FOSNA

Dampskipet Fosna var bygget ved Mjellem & Karlsen Mek. Verksted & Patenslip i Bergen i 1897 for et partrederi i Kristiansund.Skipet målte 59 brt. og...
Les mer

FREIFJORD

M/S Freifjord ankom fra Harøysund til Kristiansund og førtøyd ved kai nr. 10 med lenser rundt seg. Trolig redd for oljeutslipp.Skipets...
Les mer

FREIKOLL ex. BJØRN

”Naar det gaar andre Steder, hvorfor saa ikke i Kristiansund?”Dette kunne man lese i kristiansundsavisene i 1915. Sjøfart burde være en av byens...
Les mer

FREIKOLL, bygget 1941

Freikoll, 350 tdw., var et lasteskip i tre bygget ved Lindstøl Skibs & Båtbyggeri i Risør i 1941. For nettopp dette bygget var det imidlertid...
Les mer

FRI, skonnert

I Kristiansunds Skipperforening står en modell av skonnert FRI.Det må kunne antas at modellen er gitt i gave til skipperforeningen etter...
Les mer

GJALLARHORN

Gjallarhorn, Kristiansunds siste ishavsskute, ble innkjøpt til byen høsten 1927.Det var selskapet A/S Sjøblomsten som kjøpte inn skuta og den var til...
Les mer

HAVILA SUBSEA

HAVILA SUBSEA låg til kai ved storkaia mandag 23.04.18.Skipet er
Les mer

HEINSA

Høsten 1889 inngikk I. C. Loennechen kontrakt med Moss Jernstøberi & Mek. Verksted i Moss på levering av et dampskip til seg selv. Dette dampskipet...
Les mer

IDEAL

I dag den 24.november var "Skonnert Ideal" på prøvetur med egen maskin. Det kommer til å bli en flott skute når seilene kommer på.Foto: Per Nesje...
Les mer

KYA

I 1956 kjøpte Backers Rederi A/S inn et eldre dampskip. Dette var den opprinnelige Lysaker V som var bygget ved Porsgrunds Mek. Værksted. Skipet ble...
Les mer

KYSTBUNKER II

Kystbunker II / LETEIMO: 9821366Lengde: 46 mBredde: 10 mDypgående: 3,6 MSkipet er nytt og er nå kommet til Kristiansund.Skipet ble bygget i Tyrkia,...
Les mer

M/S HØYDAL

M/S HØYDAL ved kai i Kristiansund. Skipet er bygget i 2012 ved Tersan Shipyard,Tyrkia. Levert til Nordnorsk Shipping A/S i juni 2012 og ble beskrevet...
Les mer

MAIZE

Det siste skip som ble kjøpt til Kristiansund for utenriksfart, og med tilknytting til aktiviteten fra ”jobbetiden”, var dampskipet Maize. Dette...
Les mer

MARCO POLO

Marco Polo ankom Kristiansund den 23.02.17 som første cruise skip i år. Skipet har vært her flere ganger og er omtalt tidligere på vår nettside.Skipet...
Les mer

MARGARETHA. DE TVENDE SØSTRE, brigg

Margaretha. De tvende Søstre var en brigg på 43 kommerselester og ble bygget i Holmestrand i 1790. Etter at P. Kaasbøl & Søn i Kristiansund kjøpte...
Les mer

MARIA THIEL, galeas/brigg

”Maria Thiel af Christian Soundt” er satt som tekst på maleriet som vises.Opprinnelsen til Kristiansundsskipet Maria Thiel har vi ikke klart å...
Les mer

MILJØDRONNINGEN

Miljødronningen til kai i Kristiansund.Lengde: 34,9Bredde: 10,1 mDypgående: 2,3 m2 Hovedmotor: 2 x Man D2842LE 410, 809 kw/2 160 o/min.Max fart: 19.9...
Les mer

MØRINGEN

Dampskipet Møringen var det siste dampskipet som gikk i utenriksfart og som hørte hjemme i Kristiansund før investeringene i skip tok seg opp de...
Les mer

NEUTICA

 M/S Nautica ankom noe forsinket fra Arkangelsk til Kristiansund i dag 9 juli ca. 11:30. Skipet beregnes opphold til 19:00 i kveld hvor det går videre...
Les mer

NORDHAV 1 (1)

Klippfiskbransjen på 1930-talletBegynnelsen på 1930-årene var vanskelige for klippfiskbransjen generelt, og naturligvis for Kristiansund...
Les mer

NORDHAV 2

Allerede etter at A/S Nordhavet sin første tråler, Nordhav 1 (1), hadde gjennomført sin første tur til området ved Bjørnøya senhøstes 1935, ble...
Les mer

OLA NORDMANN

 I 1953 fikk Backers Rederi A/S bygget en singeldecker ved C. Lühring i Brake i Tyskland.Dette skipet var på 295 brt., 500 tdw., hadde en lenge på...
Les mer

ONEGA

”Forsvunnet på reise fra Gavle til Rotterdam med trelast og stykkgods. Antakelig sunket ved Almagrundet / Hovudskar i Østersjøen 5. februar 1960. 16...
Les mer

OSCAR, skonnerbrigg

Skonnertbriggen Oscar ble bygget i Hovdenakkvågen i Vestnes i 1870. Det var Lars Jensen Hammeraas som var byggmester for skipet. Hammeraas var fra...
Les mer

PEDER & JENS, slupp

Så langt man har kunnskap om var det største skipet som var bygget i Kristiansund før år 1800 en brigg på 37 kommerselester. Navnet på denne var...
Les mer

QUEEN OF THE FLEET, seilkutter

Første forsøk på etablering av en havfiskeflåte i KristiansundEt interessentskap i Kristiansund, bestående av havnefogd Schjetnan, sakførerne Fasting,...
Les mer

RENSVIK

Flere tradisjonsrike norske rederier skulle selge eldre dampskip til Ole T. Flakke i Kristiansund. I 1947 var Det Bergenske Dampskibsselskab sin Ursa...
Les mer

RIPA

Etter at dampskipene begynte å gjøre seg gjeldende, kan Ripa kalles Kristiansunds skoleskip. Mange var vel de som seilte på denne flotte skuta, som...
Les mer

RUSSEN, galeas

Galeas Russen var bygget i Russland i 1892 som skonnertbrigg ”Svetøi Luboff”. Skipet ble hjemmehørende i Onega.Den 20. september 1893 var skipet på...
Les mer

RYVARDEN

Etter at de to ”jobbetidsrederiene” i Kristiansund, Kristiansunds Dampskibsrederi A/S og Dampskibsselskapet Vest-Norge A/S, ble satt under...
Les mer

RØDFJELL

Dampskipet Rødfjell var det siste skipet som Kristiansunds Dampskibsrederi A/S gikk til innkjøp av og dette var også det største skipet som seilte for...
Les mer

SILVER WISPER

SILVER WHISPER ankom i dag ca kl 0800 og la til ved storkaia og skipet går videre til Bergen i etter middag.. Silver Whisper  er en av passasjer...
Les mer

SNURP 2

Under krigen hadde A/S Nordhavet i Kristiansund flere småfartøyer. I 1941 skaffet de seg også to nybygde moderne fiskefartøyer; Snurp 1 og Snurp 2....
Les mer

SPORT

Dampskipet Sport var bygget ved Christianssand Mek Værksted som bygg nr. 61 og levert som passasjerbåt til et selskap i Kristiansund. Verftets...
Les mer

STELLA MARIS

M/V STELLA MARIS / PHCV var innom Kristiansund den 18.nov.2016. Iflg TK var en mann savnet på vei fra Antwerpen til Kristiansund. Skipet gikk videre...
Les mer

STEMSHEST (1)

I 1904 ble dampskipet Høfding levert til Rederi AB Henckel i Hälsingborg. Skipet var bygget ved Hälsingborgs Skeppsvarfts AB og var verftets byggenr....
Les mer

SURENDALSFJORD

DS Surendalsfjord var det siste fartøyet som ble bygget i de lokale rederiene i fylket vårt før de fleste av dem samlet seg om Møre Fylkes Ruteselskap...
Les mer

TORPA

Torpa ble bygget av Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek, Amsterdam i Nederland. Som byggenr. 29 ved verftet ble skipet under navnet Hafnia...
Les mer

TOURIST

D/s Tourist var bygget ved Akers Mek. Verksted i Kristiania i 1896 for M. H. Iversen i Kristiania.Tidlig på 1900-tallet ble skipet kjøpt inn til...
Les mer

TUSNA (1)

Halfdan Backer A/S i Kristiansund arbeidet seg gjennom 1930-årene fram til å bli en av landets største klippfiskeksportører. Råstofftilgang gjennom...
Les mer

TUSNA (2)

I 1942, samme år som A/S Nordhavet solgte sin Tusna (1), gikk Halfdan Backer A/S til innkjøp av en lekter, Hutitu. Dette var opprinnelig et...
Les mer

TUSNA (3)

Tusna (3) var bygget ved Cantieri Riuniti dell Adriatico, Monfalcone i Italia som byggeverkstedets byggenr. 1730. Skipet ble levert i april 1947 til...
Les mer

TUSNASTABB (1)

Kristiansunds Dampskibsrederi A/S ble etablert våren 1915 og selskapets første skip, Freikoll, resulterte i en god økonomisk drift. Dette ga mersmak...
Les mer

TUSNASTABB (2)

Etter at Tusnastabb (1) gikk ned etter krigsforlis i april 1916, fikk Kristiansunds Dampskibsrederi A/S anledning til å overta en byggekontrakt ved...
Les mer

TYRHAUG

Dampskipet Kjeld (1482 brt. / 892 nrt.) var innkjøpt til Kristiansund av Dampskibsselskabet Vest-Norge A/S 8. mai 1917. Kjeld ble som byggenr.104 ved...
Les mer

VIKING SEA

M/S VIKING SEA (LAWP7)  ankom Kristiansund N i dag 30.juni fra Tromsø.Skipet er operert av: Viking Ocean Cruises med hjemmehavn: BergenByggd i 2016 av...
Les mer

Kontakt oss

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  

Vågeveien 7
6509 Kristiansund  

Besøksadresse:  
Loennechengården, Vågeveien 7 - midt på Vågekaia.


post@skipshistorisk.no

Organisasjonsnr.: 891 831 242 MVA

Foreningen er tilknyttet Grasrotandelen.