fredag, august 18, 2017





Publisert: 21.05.12

MS ”Haugnes”

”Haugnes” (nr. 2) ble bygget ved Sønderborg Skibsværft i Danmark og var byggenr. 55 ved dette verftet. Skipet, som målte 802 tdw., ble levert i desember 1968 som ” Dorthe Ty” til I/S Rederiet Ty Line (Mortensen & Lange) i Egernsund i Danmark. I mars 1974 ble ”Dorthe Ty” innkjøpt til Averøy av A/S Haugnes K/S (John Haugnes) for en kjøpesum på DKK 3.650.000. Skipet endret nå navnet til ”Haugnes” og fikk Kristiansund som hjemmehavn. ”Haugnes” seilte i utgangspunket mellom Norge og London, men fraktet også tørrfisk til Nigeria.

Etter drøyt 11 år som ”Haugnes ” ble skipet solgt i august 1985 til Hammerfest med Oddmund Larsen som reder. Her ble skipet omdøpt til ”Larsen Senior”. Unitrans A/S i Måløy ble i november 1988 ny eier av skipet og ga det navnet ”Senator”.  Skipet ble så videresolgt i juni 1989 til ny reder i Måløy, denne var Sjøtransport A/S. Dette rederiet gikk konkurs våren 1991 og ”Senator” ble opplagt i Måløy inntil det solgt i august 1991 til Ingvar Falkeid i Judaberg ved Stavanger. Her fikk skipet nok et nytt navn, denne gang  ”Falkvåg”. ”Falkvåg ble overført til NIS i mai 1997. I oktober 1997 ble skipet solgt ut av Norge. Den ny eieren var Compagnie  Development Maritime des Tuamotu, som hadde tilhold på de franske Tuamotuøyene i Stillehavet. Nå fikk gamle ”Haugnes navnet ”Manava 4”, og førte nå fransk flagg.  Den ble solgt videre i 2001 til Scop Ihati Nui og registrert i Port aux Francais, Kergulen , Fransk Antarktis og fikk navnet  ”Vaeanu II”. Nå ble det montert et påbygg på brudekket for 20 passasjerer.  ”Vaeanu II” gikk nå i rute med 3 avganger hver måned fra Papeete til Rurutu – Rimatara – Tubuai med last og passasjerer, anløp også Raivavae og Rapa. 15. april 2002 grunnstøtte skipet på et korallrev ved øya Rimatara, som ligger ca. 350 km sørvest av Tahiti. Skipet drev på revet under lasting av kopra og levnetsmidler, varer som ble fraktet mellom øya og skipet med småbåter. Alle forsøk på å få ”Vaeanu II” av koralrevet var mislykket og slik ble den liggende. Hva som videre skjedde med skipet er ikke kjent.

Familien Haugnes startet sin virksomhet i 1946 ved at lille ”Auken” på 99 brt. ble kjøpt. På sommers tid førte ”Auken” tørrfisk fra nord- og vestlandet til Bergen, mens den på vintertid ble brukt til sildefrakting. I 1965 ble ”Auken” solgt til Elnesvågen.

I 1967kom til familien  M/S ”Haugnes” (nr. 1) som nybygg fra Nederland. ”Haugnes” seilte spesielt langs norskekysten og over Nordsjøen til Storbritannia, men hadde også turer til Spania med saltfisk. ”Haugnes” ble solgt til Rørvik i 1969.

To år senere kjøpte rederiet i samarbeid med Sea Trans i Bergen M/S ”Kvarto” som seilte regelmessig mellom Kirkenes og Nederland, inntil den i 1972 ble solgt til Ofoten Dampskipsselskap.

 I 1974 kom ”Haugnes ” nr 2, skipet som er omtalt innledningsvis.

 I 1985 endret rederiet sitt navn til Skips A/S Alexandra bl.a. i anledning overgang til større tonnasje.  Med base i ”flomålet” på Kjønnøya, og med Hustadvika som nærmeste nabo styrer nå fjerde generasjon Haugnes et betydelig rederi med opp mot 100 mann i  arbeid.  3 av skipene er registret på Cook Islands i Stillehavet, mens det fjerde er registrert i Gibraltar. I 2011 var skipene i rederiet følgende: M/S ”Alexandra” på 2300 tdw, M/S ”Anita” på 4100 tdw, M/S ”Tri Star” på 5200 tdw. (et containerskip med en kapasitet på 330 containere) og M/S ”Achiever” på 7000 tdw. (kapasitet på 510 containere).  Rederiet har også eiet følgende skip: M/S ”Naddodd” på 540 tdw., M/S ”Cupid” på 4100 tdw., M/S ”Frigo”, M/S ”Frigo” (nr 2) på 1400 tdw. og M/S ”Tri Bay” på 4160 tdw.

 

”HAUGNES”

Bygget ved Sønderborg Skibsværft i Sønderborg, Danmark.
Byggenr:     55                                                                                                                                          Kallesignal:  LNNC

Tonnasje:
Brutto:          299
Dødvekt:      802

Lengde:        54,89 meter                                                                                                                       Bredde:          9,99 meter
Dybde:           4,54 meter

Motor:          M6 690 bhk. Aabenraa.    

 

HISTORIKK

1968   Desember Levert til I/S Rederiet Ty Line (Mortensen & Lange) i Egernsund i Danmark, som ”DORTHE TY ”

1974   Mars:Innkjøpt av A/S Haugnes K/S (John Haugnes), Averøy for DKK 3.650.000. Omdøpt til ”HAUGNES”.

1985   August: Solgt til Oddmund Larsen i Hammerfest og omdøpt ”LARSEN SENIOR”.

1988   November: Solgt til Unitrans A/S i Måløy, omdøpt ”SENATOR”.   

1989   Juni: Solgt til Måløy Sjøtransport A/S i Måløy.

1991   Rederiet konkurs.

1991   August: Solgt på tvangsauksjon til Ingvar Falkeid fra Judaberg ved Stavanger og omdøpt til ”FALKVÅG”.

1997   Mai: overført til NIS, og nytt kallesignal ble LNNC 3.

1997   Oktober: Solgt til Copagnie Development Maritime des Tuamotu på de franske Tuamotuøyene i Stillehavet og seilte under fransk flagg. Omdøpt til ”MANAVA 4”.

2001   Solgt til Scop Ihati Nui og registrert i Port aux Francais på Kergulen i fransk Antarktis, og omdøpt til ”VAEANU II”.

2002   15. april: Grunnstøtte på et korallrev ved øya Rimatara i Stillehavet. Alle forsøk på å bringe skipet flott ble mislykket. Videre skjebne ukjent.

 



Bildet er vist i Skipet i 2002.  MS "HAUGNES" Foto Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Jenssensamlingen. 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no