fredag, august 18, 2017





Publisert: 13.06.12

M/S ”Monte Rosa”

”Monte Rosa” ble sjøsatt ved Blohm & Voss i Hamburg 4. desember 1930, og overlevert 21. mars 1931. Skipet var bygget for Hamburg-Südamerikanische Dampfschiffahrts-Gesellschaft og var et av fem søsterskip, som alle tilhørte samme rederi. Søsterskipene hadde navnene ”Monte Cervantes” (forliste i 1930), ”Monte Olivia”, ”Monte Pascoal” og ”Monte Sarmiento”.                                                             

Jomfruturen gikk 21. mars 1931 fra Hamburg til La Plata i Argentina, deretter gikk ”Monte Rosa” i fast rute mellom Hamburg og Buenos Aires. Fra 1934 ble ”Monte Rosa” utleid til organisasjonen ”Kraft und Freude” og ble brukt til rimelige cruies for tyske arbeidere langs norskekysten. På disse turene var den innom Kristiansund, og ble således et ganske kjent skip på havna i denne perioden. En god del av passasjerene som reiste med ”Monte Rosa” på disse cruisene var også priviligerte Nazi-partimedlemmer som fikk turer som takk for god innsats for partiet.                                                                                                         

”Monte Rosa” ble 11. januar 1940 rekvirert av den tyske marine. Den første tiden ble skipet brukt som losjiskip i Stettin, og senere brukt som troppetransportskip mellom Norge og Danmark. På turene til Danmark var det ofte norske jøder ombord på vei til konsentrasjonsleirer. 26. november 1942 hadde ”Monte Rosa” 26 jøder om bord som var på vei til tyske leire. To av disse kom fra Kristiansund; Abraham Borøchstein og Hermann Fischer.

I tiden oktober 1943 til april 1944 ble ”Monte Rosa” brukt som hjelpeskip under reparasjonene av ”Tirpitz” som hadde tilhold i Altafjorden. . Det tyske slagskipet, oppkalt etter admiral Alfred von Tirpitz, ble senket 12. november 1944 ved Håkøya utenfor Tromsø. ”Tirpitz” var søsterskip med ”Bismarck”.      

Deretter var det tilbake i fart mellom Norge og Danmark. Resten av krigen gikk ”Monte Rosa” i troppe- og flyktningtransport. Sommeren 1944 ble ”Monte Rosa” satt inn i evakueringen av flyktninger og sårede fra Riga. Om høsten samme år evakuerte skipet kvinner og barn i Lebensborn-organisasjonen fra Moss til Oslo.

I juni 1944, mens skipet lå i Oslo, greide Max Manus og Gregers Gram å plassere tidsinnstilte miner til skroget under vannlinjen. Disse gikk av da skipet var ved Øresund. I avisene hadde det i ettertid stått at kapteinen, for å hindre at skipet sank, hadde stengt av skott slik at 200 soldater ble sperret inne druknet.

I januar 1945 ble ”Monte Rosa” omgjort til hospitalskip. Det nå hvitmalte skipet med en grønn linje langs skroget, gikk på en mine i februar samme år og ble deretter slept til Gotenhafen (dagens Gdynia i Polen) med 19 graders slagside. Skipet ble midlertidig reparert og slept til København med 5000 tyske flyktninger om bord. I mai ble skipet tatt ut av tjeneste og lagt opp i Kiel.

18. november 1945 ble ”Monte Rosa” beslaglagt og tatt i krigsbytte av britiske styrker og underlagt Ministry of War Transport. Nå ble skipet ført South Shields i England for reparasjoner, og var ferdig reparert og ombygd til troppeskip i 1946. ”Monte Rosa” skiftet nå navn til ”Empire Windrush”. Navnet var slik som de britiske myndigheter satte på skip de eide eller chartret, alle navn på disse begynte med Empire, og med et navn på en elv som  navn nr. 2. Windrush er navnet på en liten sideelv til elva Thames ved Oxford.                 

Skipet var i 1948 innom Jamaica for å tilby billig reise til Storbritannia for de som ville ta arbeid og starte et nytt liv der. ”Emipre Windrush” ankom Tilbury i juni 1948 med 492 immigranter, som var den første store gruppen med vestindiere som kom til Storbritannia etter andre verdenskrig. Ellers gikk skipet i troppetransport til Sri Lanka, Hong Kong, Singapore og Japan.                                                               

I februar 1954 gikk ”Empire Windrush” fra Yokohama og Kure i Japan med Southampton som destinasjon. Om bord var 1500 skadde amerikanske soldater fra Korea-krigen. På denne turen oppstod det flere problemer i maskinen, og skipet brukte dermed svært lang tid på turen mot Port Said i Egypt. Den 28. mars, mens skipet var 32 mil nordvest av Cap Caxine utenfor Algerie, var det en eksplosjon med påfølgende brann i maskinrommet, og medførte at 4 maskinister omkom mens resten av de ombordværende ble plukket opp av andre skip. Blant disse var også norske ”Hemsefjell” som tilhørte Olsen & Ugelstad i Oslo. Brannen om bord i ”Empire Windrush” kunne ikke bekjempes effektivt da generatorene var ute av drift. Det utbrente skipet ble forsøkt slept til Gibraltar av destroyeren HMS ”Saintes”, men sank om morgenen den 30. mars 1954.

”MONTE ROSA”

Bygget ved Blohm & Voss i Hamburg, Tyskland
Byggenr:         492
Kallesignal:     RHWF (inntil 1933), DIDU (1933 – 45)

Tonnasje:
Brutto:            13.882 - etter ombygging i 1950: 14.651
Netto:              7.788
Lengde:           159,70 meter
Bredde:             20,10 meter
Dybde:              12,80 meter

 

1372 passasjerer på turistklasse
1036 passasjerer på 3dje klasse, og et mannskap på 272
2352 sengeplasser som hospitalskip, og 273 leger og sykepleiere.

Motor:    4 stk 6 cyl.  4 takts MAN diesel som drev 2 propeller, totalytelse 6800 hk.
Fart:      14,5 knop

HISTORIKK

1930:   4. desember sjøsatt ved Blohm & Voss, Hamburg

1931:   21. mars overlevert rederiet, Süd-Amerikanische Dampschiffahrts-Gesellschaft i Hamburg.   Jomfruturen gikk fra Hamburg til La Plata.

1934:   Utleid til Kraft und Freude

1940:   11. januar: rekvirert av den tyske marine

1945:   Bygget om til hospitalskip

1945:   Mai: lagt opp i Kiel

1945:   18. november: beslaglagt av britiske styrker, ombygd til troppetransportskip

1946:   Omdøpt til ”Empire Windrush”

1948:   Til Storbritannia med 492 immigranter fra Jamaica

1950:   Ommålt til 14.651 brt etter ombygging

1954:   28. mars: eksplosjon og brann i maskinen, 4 maskinister omkom

1954:   29. mars: sank under slep av destroyeren ”Saintes”




Monte Rosa på vei ut fra Kristiansund en gang på trettitallet  Foto fra Eivind Rodlies samling.jpg  ms MONTE ROSA  Empire-Windrush  Empire-Windrush  empire-Windrush 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no