onsdag, desember 13, 2017





Publisert: 30.08.12

Søkklastet med sild (M/S Veslegut)

Fra NORDMØRSAVISA nr. 7/2012 - 30.8.2012:

Søkklastet med sild

100-åringen Veslegut har overlevd hvalfangst, sildefiske og tysk krigstjeneste.

Veslegut ble bygget i 1912 ved Framnes Mek. Verksted i Sandefjord som bygg nummer 88 og levert som hvalbåten «Almirante Goni» for et chilensk hvalfangerselskap i Punta Arenas. Det var nordmannen Adolf A. Andersen som stod bak selskapet. Skipet var da på 168 bruttotonn, og var utstyrt med en dampmaskin på 400 ihk. Det ga den en fart på 10 knop. Etter fire år i Sør-Amerika ble den i 1916 kjøpt til Norge av rederiet Hektor i Tønsberg. I 1925 ble skipet solgt til Winge & Co. i Oslo og fikk navnet Veslegut.

Skipet ble tatt av den tyske marine 9. april 1940 og ble nå brukt som vaktbåt og hadde navnet Ratte. I 1945 ble fartøyet levert tilbake til eierne, hvoretter det straks ble utrustet for hvalfangst. Solgt i oktober 1945 til Oskar Frøyland i Bergen og ble ombygd til fiskebåt med en lastekapasitet på 2600 hektoliter. Ole Otterlei P/R kjøpte Veslegut i 1948 og begynte å bygge den om til snurper. For å hjelpe på økonomien ble skipet brukt til frakting før ombyggingen var ferdig. Davidene ble laget av Storvik Mek.Verksted i Kristiansund av en H-bjelke som ble funnet i ei branntomt i byen.

Beste sildebåt

1950-årene med Nils Otterlei som skipper og Ole N. Otterlei som bas ble gode år for skip og mannskap. Under vintersildfisket i 1960 var Veslegut toppbåten og gikk av med trofeet «Sølvsilda». I 1966 ble båten ombygd til ringnotsnurper og året etter fikk den installert ny motor, en Catepillar på 565 bhk.

12. september 1968 ble Veslegut totalskadet av brann mens den var på sildefeltet i Nordsjøen. Hele mannskapet ble berget av andre båter som kom til assistanse. Som erstatning for Veslegut, kjøpte Otterleirederiet straks tråleren Vårøy som arvet navnet Veslegut. Gamle Veslegut ble samme år solgt til Helgeland.

Gamle Veslegut har siden vært solgt mange ganger rundt om i Nord-Norge under navn som Bolgagutt, Ulla Britt, Eide Junior, Frode Junior, men fikk tilbake navnet Veslegut i år 2000. I 2011 ble Veslegut solgt til Veslegut SA som har som formål å verne skipet. Etter 100 års fartstid fikk skipet status som verneverdig fartøy av Riksantikvaren. Veslegut hører nå hjemme i Eide i Gullfjord som ligger i Kvæfjord kommune.

FULL LAST: Bildet av Veslegut med full last er utlånt av Eva Flataukan på Smøla




VESLEGUT MED LAST.jpg 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no