fredag, august 18, 2017





Publisert: 29.06.12

DS "Driva"


”Driva” var både det største og det hurtigste fartøyet av de gamle dampfartøyene som hadde sitt utgangspunkt i trafikk i Nordmørsregionen.
”Driva” på 325 br.tonn hadde et passasjersertifikat for 345 passasjerer og gjorde en fart på 12 knop.

Fartøyet ble bygget ved Trondhjems Mek. Verksted i 1909 for Nordmør Dampskibsselskab A/S og overtok Trondheimsruta etter DS ”Statsraad Riddervold”.
1. juni 1920 ble skipet overtatt av det nyetablerte Møre Fylkes Ruteselskap (MFR), med navnendring 1. januar 1949 til Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF).
”Driva” gikk i Trondheimsruta helt til MS ”Aure” ble satt inn i nattrute Kristiansund – Trondheim i november 1950.
”Driva” ble i mars 1956 solgt til Brødrene Anda, Stavanger, for opphugging.


Gulltransporten
I aprildagene 1940 var gullbeholdningen til Norges Bank i bevegelse. Om lag 1/3-del av gullbeholdningen gikk fra Åndalsnes til England med krysseren ”Galathea”.

Resten av gullbeholdningen var i Molde og skulle om kvelden 29.april bli med krysseren ”Glasgow” til England sammen med konge, kronprins og regjering. Mens lastingen av gullet pågikk ble krysseren angrepet av tyske fly både med bomber og mitraljøser. Av hensyn til passasjerenes sikkerhet (258 i tallet) ble det kastet loss før alt gullet var om bord og krysseren sto ut fjorden.

Mye gull var fortsatt tilbake i byen. Mesteparten av dette ble brakt om bord i ”Driva” under angrep fra tyske fly og mens byen sto i brann. ”Driva” kom seg ut av byen og kom til Lyngstad i morgentimene neste dag. Noen tid senere ble fartøyet angrepet av et tysk fly og fartøyet ble satt på land. Det tyske flyet konsentrerte nå oppmerksomheten mot passasjerene med harde skyss. Disse søkte på land og ”Driva” ble glemt som mål av det tyske flyet. Etter en tid kom ”Driva” flott ved at det tunge gullet ble fraktet bakover i båten til skipet igjen fløt med baugen høyt i været.

Nå gikk ”Driva” til Gjemnes - denne gangen uten passasjerer - hvor gullet ble omlastet til fem små fiskebåter. Disse brakte gullet til Frøya hvor det ble flyttet over til to større skøyter og ført videre til Tromsø.

 

"DRIVA"
Byggested: Trondhjems Mek. Verksted, Trondheim
Beskrivelse: Dampskip av stål, takling: pælemaster
Bilbrev: Avgitt av Notarius Publicus i Trondheim 20.8.1909
Kallesignal: M.F.S.C., senere L.D.F.Z.

Tonnasje:
Brutto: opprinnelig 285,7, senere 515,12, endret uten dokumentasjon til 325,99
Netto: opprinnelig 147,67, senere 182,02

Lengde: 136,9 fot
Bredde: 21,2 fot
Dybde: 9,6 fot


HISTORIKK

1909 Ettersommer/høst: Levert til Nordmør Dampskibsselskab A/S, Kristiansund.
1912 Januar: Oppmålt til 515,12 brt., 182,02 nto.
1920 Juni: Reell overdragelse til det nyetablerte fylkesrederiet Møre Fylkes Ruteselskap.
1922 Juni: Formelt skjøtet til Møre Fylkes Ruteselskap, Molde.
           Kjøpesum kr. 330.000.
1949 Januar: Nytt eiernavn: Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF).
1956 Mars: Solgt til Brødrene Anda, Stavanger, for hugging.
          Endelig slettet i Skiperegisteret i Kristiansund våren 1964.

”Driva” ved Piren i Kristiansund. Nasjonalitetsmerkene kan sees på skroget. Kan bildet være fra mai 1945? (Foto: Fra Nordmøre Museums bildesamling)  "Driva” (Fotograf Olav Torvik, utlånt av fotoarkivet til MRF/Fjord1)  Tegning av ”Driva”, datert 30. juli 1928. (Fra Historisk Arkiv Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre) 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no