onsdag, desember 13, 2017





Publisert: 05.05.12

MS "Møretrål 1"



Den 10. februar 1951 ble ”Møretrål 1” sjøsatt ved Howaldswerke i Kiel. Dette var den første nybygde norske tråleren noen gang. Den var også første norske nybygde skip fra Tyskland etter krigen. ”Møretrål 2” ble sjøsatt en kort stund etter samme dag. Disse to trålerne ble bestilt av A/L Møretrål, et rederi som bestod av partnerne Kristiansund Kommune, klippfiskeksportørene i Kristiansund, Det Norske Sjømannsforbund og mannskapet på skipene. Prisen pr. tråler var ca. 2 millioner kroner. ”Møretrål 1” ble overlevert til rederiet den 4. mars 1951, og etter en vellykket prøvetur i Kielerbukta var det klart for festligheter. Med prominente gjester både fra rederi, verksted og kommune, med ordføreren som representant, ble det servert tysk svinesteik med ”sauerkraut” i mannskapsmessa. Maten ble etter utsagn servert av en hovmester med grønn uniformsjakke og keiser Wilhelm-bart. Hjemturen gikk innom både Oslo og Bergen. Ved hjemkomst 11.mars var det mange som hadde tatt turen til kaia for å se byens ny stolthet. Skipper på nytråleren var Ludvig T. Storvik.
Tråleren var en nyvinning på mange måter, og da kanskje spesielt på bekvemmeligheter for mannskapet som bestod av 32 mann. Disse hadde en- og tomannslugarer, mange av disse var utstyrt med varmt og kaldt vann og toalett. Videre var det velutstyrte vaskerom og til og med sauna var det om bord. Dessuten var tråleren utstyrt med datidens mest moderne navigasjonsutstyr og fiskeletingsutstyr. Radar ble først installert i 1957. Etter klargjøring og test av utstyr gikk tråleren på sin første tur til fangsfeltene den 20. mars 1951. For å få ned prisen på skipene valgte man å sette inn en brukt u-båt motor i hver av trålerne. Dette skulle senere føre til mange driftsavbrudd og reparasjoner av motorene, noe som også fikk store følger for trålernes lønnsomhet. Vi kan også nevne at tråleren, i november 1958, berget 5 mann da fraktskuta ”Vira” av Bergen gikk ned ved Sildemylingen, på Lopphavet, på vei fra Kjøpsvik til Finnmark, sterkt overlastet, med sement. I 1960 ble rederiet begjært konkurs. Etter en tids opplag ble begge trålerne solgt på tvangsauksjon til et nyopprettet selskap, A/S Møretrål, som fikk base i Kristiansund. I 1962 fikk ”Møretrål 1” innsatt ny hovedmotor, Deutz 6 cyl. 4T på 1500 hk. For på prøve å få bedre inntjening ble det også montert utstyr for sildefiske. I 1966 ble tråleren utleid til oljeleting på kysten av Storbritannia. Da denne utleieperioden var over, ble ”Møretrål 1” solgt til Sunnmøre. Sterkoder Mek. Verksted bygde den straks om til ringnotsnurper, og som fikk navnet ”Mørebas”. Også ”Møretrål 2” ble ombygd til ringnotsnurper og fikk navnet ”Vilnes Senior”. Etter noen eierskifter på Sunnmøre, ble skipet i 1980 kjøpt av Simon Møkster i Stavanger. Under nytt navn ”Strilbas” ble skipet nå brukt til forskjellige formål. I 1981 ble det solgt til P. Høivold Mek. Verksted i Kristiansand, som bygde det om til stand-by skip. Kun akterskipet var igjen av gamle ”Møretrål 1”, idet både forskip og overbygg var nytt. I 1982 kjøpte Simon Møkster skipet nok en gang og nå fikk den navnet ”Strilvakt”. I februar 2006, på tur inn til Kristiansund, gikk ”Strilvakt” på grunn og skadene var så omfattende at rederiet besluttet å kondemnere skipet. 6.mars 2006 forlot det som var igjen av ”Møretrål 1” Kristiansund for siste gang, under slep til Stavanger for hugging. Ser en på datoene 4.mars 1951 og 6.mars 2006, var det omtrent 55 år fra ”Møretrål 1” var i byen for første og siste gang.



 "MØRETRÅL 1"

Bygget ved Howaldswerke i Kiel, Tyskland.
Byggenr : 931
Kallesignal: LAGW
Fiskerimerke M-175-K

Tonnasje:
Brutto: 631
Netto: 269.

Lengde 178,4 fot
Bredde 28,4 fot
Dybde 16,5 fot

Motor: Opprinnelig Krupp 6 cyl. 4T 1000 bhk. Bygget 1941, tidligere stått ombord i u-båt.
Ny motor 1962:Deutz 6 cyl.4T 1500 hk.


HISTORIKK

1951   10. februar: sjøsatt.

1951   4. mars: Levert til A/L Møretrål som "MØRETRÅL 1" (M-175-K)
1960   Rederiet konkurs.

1961   Solgt på tvangsauksjon av Statens Fiskarbank til det nystartede selskapet A/S Møretrål (Elling Aarseth, Ålesund). Selskapet hadde base i Kristiansund. Skipet beholdt både navn og fiskerimerket.

1962   Innsatt ny hovedmotor, en Deutz 6 cyl. 4T på 1500 hk.

1966   Solgt til P/R Mørebas (Inge Nærø, Leinøy), Ålesund. Omdøpt "MØREBAS" (M-7-HØ).

Ombygd til ringnotsnurper ved Sterkoder Mek. Verksted.
Ny tonnasje ble 653 brt., 235 nrt.

1972   Solgt til Vartdal Fiskeriselskap A/S (Johs. K. Vartdal, Vartdal), Ålesund (M-11-VD)
1976   Overtatt av P/R Mørebas (Johs. K. Vartdal, Vartdal), Ålesund.
1980   Kjøpt av Simon Møkster, Stavanger, omdøpt "STRILBAS".
1981   Solgt til P. Høivold Mek. Verksted A/S i Kristiansand. Her ombygd til stand-by skip.

Kun akterskipet var nå igjen av "Møretrål 1".
Ny tonnasje ble nå 498 brt., 177 nrt.
Nye mål ble lengde 185,3 fot, bredde 28,4 fot, dybde 13,9 fot.

1982   Kjøpt på nytt av Simon Møkster i Stavanger, omdøpt til "STRILVAKT".
1994   August: Ommålt til 570 brt., 171 nrt.
1995   Mars: Overført til P/R Strilvakt ANS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger
1997   Januar: Overført til Strilvakt AS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger
2001   April: Overført til Team Møkster AS (Simon Møkster Shipping AS), Stavanger
2006   Februar: Grunnstøtte på tur til Kristiansund, skipet fikk omfattende skader og ble kondemnert.
2006   6. mars: Forlot Kristiansund under slep til Stavanger for hugging.

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre hadde i en periode fått utlånt en prektig modell av Møretrål 2. Modellen er bygget i 2008 av Langesund Skipsbåtbyggeri AS og tilhører vårt medlem John Oscar Hanson. Aukra.

 

 



"Møretrål 1" Foto via John Oscar Hanson. Aukra.  Modell av søsterskipet "Møretrål 2" (Foto John Kleivset)  Modell av søsterskipet "Møretrål 2" (Foto John Kleivset)  Navneplate for modellen av søsterskip "Møretrål 2" (Foto John Kleivset)  Modell av søsterskipet "Møretrål 2" (Foto John Kleivset)  Kildinbanken 14 april 1956, første sommerdag (Foto Johan H. Hanson Utlånt av John Oscar Hanson)  En av de to "Møretrål"-skipene i Sørsundet i Kristiansund. Foto via John Oscar Hanson. Aukra.  "Møretrål 1". Jomfruturen fra Kiel. Her fotografert i Oslo 1951 Foto via John Oscar Hanson. Aukra.  Søsterskipet "Møretrål 2" Foto via John Oscar Hanson. Aukra.  Søsterskipet "Møretrål 2", arrangementstegninger. Tegning utlånt av John Oscar Hanson. Aukra.  Søsterskipet "Møretrål 2" på Kristiansund havn april 1959. Foto via John Oscar Hanson. Aukra.  "Møretrål 2" forlater Storkaia. Foto via John Oscar Hanson. Aukra.  "Mørebas"  "Strilvakt". Foto Norsk Skipsfartshistorisk Selskap  Jenssen-samlingen 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no