søndag, oktober 22, 2017





Publisert: 06.05.12

Ekskursjon Finnøya 8. mai 2010

Lørdag morgen 8. mai møttes 24 medlemmer og ledsagere i Bud i Romsdal. Det var klart for overfart med en hurtiggående passasjerbåt til Finnøya i Sandøy kommune. I to puljer dro vi sørover. Halvparten av oss fikk en times tur på Ona og de sprekeste var på toppen av det 14,7 meter høye fyret fra 1867.

Generell omvisning
Etter lunch på Finnøy Havstuer sto buss klar med lokalhistorikeren Svein Ove Søholt bak mikrofonen. Det ble en fascinerende tur hvor guiden ga oss et godt innblikk i samfunnsutviklingen her ute i havgapet.
Sandøy ble egen kommune fra 1. januar 1867. Dette var et resultat av at Paul Knudsen Gaasø sommeren 1866 oppsøkte hoffet i Stockholm og ba Kongen innstendig om øygruppen syd for Aukra måtte bli egen kommune. Søndre del av Harøya hørte i lang tid til Sunnmøre mens nordre del tilhørte Romsdal. Etter freden i Roskilde i 1658 måtte Kong Fredrik III avstå deler av Trondhjems stift til Sverige. For en stakket stund var nordre del av Harøya svensker.
Svein Ove Søholt kom også inn på at grensen mellom Sunnmøre og Romsdal gikk gjennom soverommet i et av våningshusene på øya og om mannen i huset som stadig måtte på ”nattbesøk” til Sunnmøre.
Vi fikk innføring i språkutviklingen, om losaktiviteter og vi fikk høre om de to store torvfabrikkene på øya. Det ble besøk så vel ved vindmøllene på øya som i kirken fra 1934. Kirken prydes av en altertavle malt av Erik Werenskiold i de harde trettiårene. Dette var en periode hvor det var mye ”fra hånd til munn” på landsbasis, men Harøya med sin store næringsaktivitet hadde økonomi til å betale godt til en av landets beste kunstnere. I kirken henger forøvrig jakten Embla” som kirkeskip. Originalen ble sjøsatt i Surnadalsfjorden på Nordmøre i 1893 med Johannes Lekve som byggmester og John Bøvre som mannen bak tegninger og byggekontroll.
Vi var også innom det private motormuseet i Røsokvika.

I. P. Huse AS
På Steinshamn tok Erling P. Huse ved I. P. Huse AS over stafettpinnen etter Svein Ove Søholt.
Vi ble samlet i ”Garden”, firmaets representasjonsbolig. Bygningen har vært sentral i Huse-familiens liv og historie siden Paul I. Huse oppførte bygningen i 1882. I dag framstår bygningen med innbo og løsøre nettopp slik den er tiltenkt; som en verdig representasjonsbolig.
Deretter ble det en overraskende kaffepause; i regi av Turid Gangstad Finnøy ble det til vår ære satt fram kakebord og nytrukket kaffe.
Så ble det vandring gjennom det store private museet som I. P. Huse AS står bak. Over to etasjer fikk vi ved gjenstander, bilder, kart og tegninger gjennomgått ca. ett hundre års næringsutvikling i Steinshamn.
Deretter ble vi tatt inn på produksjonsanlegget til I. P. Huse AS. Gjennom hall etter hall ble det vandret med Erling P. Huse - med omtrent 50 års erfaring på anlegget - som guide. Spørsmålene var mange og svarene var presise. I. P. Huse AS er i dag ledende på verdensmarkedet når det gjelder konstruksjon og produksjon av vinsjer til ankerhåndteringsfartøy. Ut over dette leverer bedriften vinsjer til spesialfartøyer og flytende oljeinstallasjoner. Vinsjene som produseres har en trekkraft på over 600 tonn.

Butikken på Finnøya
Kl. 18,30 var alle samlet i den gamle butikken på Finnøya. Butikken er i dag en del av anlegget til Finnøy Havstuer. De 24 deltakerne fra Nordmøre – alle med en apretiff påspandert av foreningen - ble tatt i mot av tidligere ordfører Paul Edmund Steinshamn. Etter å ha overlevert vår formann Eirik Barman kommunens vimpel fikk vi historien om handelsstedet på Finnøya. Før middag rakk vi også å få se en kort historisk film om øygruppen og bosettingen her ute,

Festmiddagen
lørdag kveld ble som den skulle være; breiflabb med god drikke, dessert og litt grove vitser (på sjømanns vis?) før stemningen løftet seg når vår formann Eirik Barman framførte gamle revyviser fra Kristiansund til rytmer frambrakt ved spill på skjeer. Stor underholdningsverdi. Ditto applaus.

Finnøy Motor
Søndag morgen sto Finnøy Motor for tur. Vi startet ved bautasteinen til Nils N. Finnøy (1865-1939). 19 år gammel startet han opp som ”uskolert” smed på Finnøya.
Etter en utvikling ved å produsere beslag og patentert utstyr i fiskebåter, utviklet dette seg til montering av danske Rap-motorer. I 1902 ble egen båtmotorproduksjon etablert og 11. mai 1903 ble den første Finnøymotoren startet i smia på Finnøya. Turen vår gikk gjennom den gamle fabrikken hvoretter vi besøkte Finnøy Småbåtlag sitt bygg hvor motoren etter ”Legona” står. To generasjoner Finnøy; Nils O, Finnøy og Ove Finnøy, startet opp ”dunk-dunken” til applaus fra i alle fall den mannlige del av gjestene fra Nordmøre.
Deretter ble ”nyfabrikken” besøkt. Her driver tredje generasjon Finnøy under ledelse av Ove Finnøy firmaet Finnøy Gear & Propeller AS. Firmaet har siden 1975 spesialisert seg på reduksjonsgir og vripropeller. Vi kunne for øvrig registrere at det ble snakket litt ”business” mellom vår Peder Vaagland (Vaagland Båtbyggeri AS) og representanter for Finnøy Gir & Propeller AS.

Hvalfangst
Deretter ble vår delegasjon kjørt til Steinshamn. Nå skulle vi bli satt inn i hvalfangsthistorien til Harøya.
Nok en lokalhistoriker sto klar i ”Torodd-bua” – denne gang banksjef Ronald Brunvoll.
”Torodd-bua” er det private museet og sosiale treffstedet som Torodd Huse hadde etablert i et sjøhus i Steinshamn. Den spennende historien ”Mannen og kvalen – kvalfanger og eventyreren Torodd Huse” har Leo Oterhals presentert i boken ”Havblikk”. I ”Torodd-bua” er det bilder og gjenstander fra hvalfangsten på vegger og gulv over to etasjer. Den tidligere hvalfangeren Martin Strand bisto Brunvoll ved gjennomgangen. Brunvoll – med gjesteopptreden i Operaen i Kristiansund – ble også anmodet av gjestene til soloframføring av et par lokale sanger, noe som gav rungende applaus.

MOB-båter
Besøk ved anlegget til Nils S. Hansen AS Skips og Mekaniske var siste del av programmet. Dansken Nils S. Hansen hadde etablert seg på Harøya for år siden og startet med produksjon av tråldører. I dag har sønnen Helge overtatt og firmaet produserer i dag hurtiggående redningsbåter i aluminium.

Mai-helga på Finnøya og Harøya må vel betegnes som en suksess for foreningen. Vi skylder en stor takk til det frivillige apparatet som tok seg av oss, alt fra detaljer rundt planlegging av arrangementet ned til gjennomføringen med kunnskapsrike og engasjerte guider som lot fridagene fare for at gjestene fra Nordmøre skulle få optimalt ut av besøket.

Jørgen Strand

Asbjørn Hansen ved hvalkanon  Festmiddag  Hallvandring   I P Huse store dimensjoner  Legonamotoren  Reidar Haltbakk studerer detaljene i motormuseet i Røsokvika  Turid Gangstad  Ved Finnøymonumentet 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no