søndag, oktober 22, 2017





Publisert: 07.04.14

KYSTEKSPRESSEN "LADEJARL" SISTE TUR I RUTEN TRONDHEIM -KRISTIANSUND

Den 1.april kl 1630 var siste avgang med "Ladejarl" i Kystekspress ruten mellom Trondheim - Kristiansund. En ny og større båt overtar ruten.

M/S LADEJARL er en hurtigbåt bygget i aluminium ved Fjallstrand A/S i 2002 (bygg nr. 1663) 

LOA: 36,7m, bredde 10,1m, passasjerer 274, Kjenningssignal: LLVI, Fart 37 Knop, motor: 2 x MTUI16V4000M70.2 motorer på hver 3100

Reder er Kystekspressen ANS.

Håkon Bloch var ombord i Ladejarl og tok bilder før siste avgang fra Kristiansund og ble vist rundt av maskinsjef Bjørnar Volden.


Maritim klokke eller radiour: De fargene representerer lyttevakt perioder for nødfrekvensene (Grønn Hel og halv + 3 min for 2182KHz og Rød for Telegrafi 500 KHz og 45 min + 3 min)

 

Det er ikke lenger krav om å ha slik klokke, i dag har man sågar klokke i radioene. Det er også tatt ut av de fleste forskriftene, men forskriften for fiskebåter under 15 m står det: FOR 1993-12-22 nr 1242, Kapittel 4, Utrustningskrav, vakthold, mv. § 11 Krav til radioanlegg (2) MF Radiostasjon…. c) Et pålliteleg radiour, hvor taushetsperiodene for radiotelefoni er tydeleg avmerket, skal være forsvarlig festet i en slik stilling at hele tallskiven lett kan sees fra ekspedisjonsplassen for radiotelefonstasjon.




Siste avgang KSU, 1.4.2014  Maskinontrollpanel.  Maskinsjef Bjønar Volden  Kaptein Christians Hagen.jpg  Overstyrmann Lars Hassel.j  Hovedtavle med Landstrøm.  Hjelpemotor.  Maskinsjef  Bjørnar Volden.  DSCF7047.jpg  HC-toilett + Stellerom.jpg  Kadett-matros Vivian Winter.  Radiour 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no