onsdag, desember 13, 2017





Publisert: 08.05.12

MS "Bandeirante"

”Bandeirante” var mange ganger innom Kristiansund for å laste klippfisk for Syd-Amerika Linjen, og det er vel mange som husker dette vakre skipet fra havnebildet. Etter manges mening er ”Bandeirante” det vakreste skipet som seilte i denne linjen.
Skipet ble bygget ved Nederlandsche Dok & Scheepsbouw i Amsterdam, Nederland, og hadde byggenummer 503 fra dette verftet. ”Bandeirante” ble levert i august 1960 til Fred. Olsen & Co. i Oslo for å gå i Syd-Amerika Linjen. Skipet var på 8189 brt. og 4520 nrt. Lengden var 149,88 meter. Maskinen var en 2-takts enkeltvirkende 6- sylindret dieselmotor på 7500 bhk. Motoren var bygget ved skipsverftet på lisens fra Götaverken.”Bandeirante" ble i 1976 overført til Norsam A/S som også var eiet av Fred. Olsen & Co. i Oslo.
8. september 1978 kolliderte ”Bandeirante” med det greske bulkskipet ”Maroudio” nordvest av Ouessant. ”Bandeirante” var for nordgående på tur fra Paranagua til Bergen med kaffe. Det greske bulkskipet kom fra England. Det var i lett tåke at det greske skipet traff ”Bandeirante” på babord side mellom senterlukene 1 og 2. Det som gjorde utfallet så tragisk, var at bulkskipets bulb-baug punkterte ”Bandeirante”. Da grekeren bakket vekk, fosset vannet inn. ”Bandeirante” lå slik i ca. 4 timer før den gikk ned. Det siste man så var radaren, som fortsatt gikk rundt.


"BANDEIRANTE"

Bygget ved Nederlandsche Dok & Scheepsbouw MIJ., Amsterdam, Nederland.. Byggenr. 503
Kallesignal: JXLE

Tonnasje:
Brutto: 8.189
Netto: 4.520
Dødvekt: 9.470

Lengde: 450,9 fot / 149,88 meter
Bredde: 61,0 fot / 18,52 meter
Dybde: 35,4 fot / 8,69 meter.

Lasterom: 510.000 cub.fot, hvorav 99.000 cub.fot. kjølerom.

Motor: Dieselmotor 2 takt enkeltvirkende 6 cyl., 7500 bhk v/ 115 rpm.
Motoren bygget av skipsbyggingsverkstedet på lisens fra Götaverken.
Marsjfart: 17,5 knop.


HISTORIKK

1960  Levert som "BANDEIRANTE" til A/S Ganger Rolf, A/S Bonheur, A/S Borgå, A/S Jelølinjen,
         Den Norske Middelhavslinje A/S (Fred. Olsen  & Co.), Oslo.
1968  Kjøleromskapasiteten utvidet til 160.148 cub.fot.
1976  Overført i april til Norsam A/S (Fred. Olsen & Co.), Oslo
1978  Kolliderte 8.september med gresk MS ”Maroudio” nordvest for Ouessant og sank i
         posisjon 48,40 N 0500 V, på reise fra Paranagua til Bergen med kaffe. Hele besetningen ble reddet. 



MS "Bandeirante" for utgående fra Krisiansund. Foto utlånt av Fred. Olsen & Co.  "Bandeirante" forliser. Foto ukjent.  "Bandeirante". 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no