søndag, oktober 22, 2017





Publisert: 12.12.14

DAMPSKIP FRA KRISTIANSUND I JOBBETID OG MELLOMKRIGSTID


Kjære leser


I februar 1914 uttalte landets statsminister Gunnar Knudsen seg til Stortinget i en debatt knyttet til spørsmål om en ekstraordinær forsvarsskatt for å styrke forsvarets stilling:
”For tiden er den politiske himmel verdenspolitisk sett skyfri i den grad som ikke har vært tilfelle på mange år.”
Og skyfritt var det nok sommeren 1914. Det var sol og varme over landet. Nordmennene feiret seg selv ved en gigantisk jubileumsutstilling knyttet til at det var 100 år siden 17. mai 1814.
I juli var det Europa-uke i Horten hvor keiser Wilhelm med sin 15-meter”Meteor” kjempet med blant andre britiske seilsportsmenn. Johan Anker deltok med den første norskbygde 15-meter – ”Isabel Alexandra”. Måtte den beste mann vinne.
Så faller skuddene i Sarajevo. 31. juli 1914 kritiserer en hovedstadsavis statsmaktene i Norge - ”under ledelse av ridderne av den skyfri himmel”. I løpet av den kommende uke var ni europeiske land i krig.
Norge, Sverige og Danmark var nøytrale gjennom krigen som skulle vare i over fire år, men krigen kunne merkes av Norge og det norske folk innenfor alle deler av samfunnet. Det ble dyrtid og rasjonering og det var eksportforbud på viktige varer. Allerede i august 1914 ble en gjensidig, men tvungen, krigsforsikring av skip innført, noe som gjorde at handelsflåten kunne seile som før krigsutbruddet. Det var et stort antall krigsforlis og ca. 2.000 sjøfolk mistet livet eller forsvant på havet under den fire år lange krigen.
Behovet for skipsrom var stort, noe som førte til at rederinæringen ble den viktigste årsaken til pengerikheten som kom den norske staten til gode.
”Hummer og kanari” er et jobbetidsuttrykk. Nordmenn - ”nyrike” etter aksjespekulasjoner - bestilte gjerne det dyreste på restaurantene, hvor hummer gjerne var den dyreste matretten mens kanarivin den dyreste vinen – selv om mat og drikke ikke nødvendigvis passer sammen. I disse tider kunne man også ha ”hverdagschampagne” som kunne være noe simplere enn den champagne man vanligvis brukte på helg.
Kristiansund og kristiansundere opplevde ”nøytralitetskrigen” på godt og ondt. Også her var det krigstap og våre sjøfolk mistet livet, og det var både pengerikhet og fallitt som følge av ”kampen om gullkalven”.
Velkommen tilbake til jobbetiden.

Prosjektgruppa for Temahefte 2015
Jørgen Strand Ole Sager



Skjermbilde 2014-12-14 kl. 12.32.42.png  Dampskip fra Kristiansund.jpg 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no