mandag, november 20, 2017





Publisert: 10.10.14

ALT BLE NYTT I VÅRT GAMLE YRKE - OM DRIFTEN AV EN MODERNE FISKEBÅT

Nils Gunnar Holm holdt ett veldig ineressant foredrag om hvordan fiske foregår ombord i en ny, moderne og velutstyrt fiskebåt som "Christina E". Skroget var bygget i Latvia og utsrusted ved Karstensens Verft AS, Skagen i Danmark og designet av  Wärtsilä. Han hadde vært med på ettersyn av båten under bygging ved verftet. Reder er Ervik og Sævik AS.

"Christina E" er bygget som Ringnotsnurper og kolmuletråler og oppgradert for oljeindustrien.
80,4 meter lang, 16,6 bred, laster ca. 2000tonn. Nyvinning om bord i ”Christina E” er tankene som er frittstående fra skroget og er ovale formet. Lastingen kan dermed foregå ved undertrykk (vakuum ca. 2 bar)og losse ved å bruke overtrykk, trykke fisken ut av tanken.
Båten var utstyrt med hovedmotor (5400 Hk) med aksling til propell og flere alternativ måter for fremdrift f. eks ved å produsere strøm ved hjelp av akselgenerator. Ved bruk av flere fremdriftsalternativer samtidig kan man oppnå opp til 10.000 HK. Maskinistene sitter i kontrollrommet ved en datamaskin og styrer alt derfra. Før ble maskinistene kalt sleggemaskinister, nå er de musemaskinister. Ett lite trykk på datamaskinen åpner eller stenger eller starter en motor.
Tankene er nå utstyrt med faste tankspyleapparater hvor man også kunne tilsette såpe om det skulle kreves og man trenger ikke lenger gå ned i tanken for spyling av tankene. Det er plass til 34 mann om bord.
Mannskapet går to skift om bord, 9 mann skifter på 28 dager om bord.
Båten er også klasset for å gå som fiskefartøy og lasteskip og har dermed 2 lastemerker.
De må gi beskjed til myndighetene når de skifter fra fisk til lasteskip eller omvendt. Grunnen til at det ble to lastemerker er at båten ble oppgradert så de kunne utføre oppdrag for oljeindustrien i de 6-7 månedene de eventuelt måtte ligge i opplag. Båten ble utstyrt med DP-posisjonering som var noe av kravene til oljeindustrien.

Lugarene og oppholdsrommene var lyse og fine i moderne design med moderne malerier på skottene. Han forklarte at de hadde en kvinnelig reder som hadde utstyrt båten med kunst og malerier.

Kravene om å dokumenter alt de gjør var også påkrevet når de gikk som lastefartøy.
Vi ble deretter vist en reklamefilm om ”Christina E”.

De hadde også turer for Havforskningsinstituttet hvor de hadde med ca. 28 personer om bord som var observatører av forskjellig slag hvor de forsket på fisk de tok opp med trål.

Han viste også på radarskjerm hvordan de lokaliserte og innhentet informasjon om stimene av fisken før de la trålen gå, for da var det ingen vei tilbake.
Tilslutt ble det vist en film fra hans bestefars tid på 60-70 tallet med litt nostalgi om hvordan det var den gang.
Ett meget vellykket foredrag av Nils Gunnar Holm som samlet fult hus i skipshistorisk .
Vi takker Nils Gunnar for ett flott foredrag.

Foto: Per Nesje



Foredragsholder Nils Gunnar Holm Foto: Per Nesje  Nils Gunnar Holm kvelden foredragsholder Foto: Per Nesje  Skipshistorisk i kveld Foto: Per Nesje  Skipshistorisk Foto: Per Nesje  Skipshistorisk Foto: Per Nesje 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no