torsdag, november 23, 2017





Publisert: 07.09.16

Fjordabåten "Mørejarlen", bygd 1866, og den eiere.

Det er klart for det første møtet i dette semesteret torsdag 8.september 2016 Kl. 1900.

Denne gang: et spennende møte med fjordabåten "Mørejarlen" fra 1866 - og samtidig donering av en modell av skipet i målestokk 1:32.

Vel møtt til et forhåpentlig interessant møte.

Fjordabåten «Mørejarlen» og dens eiere er satt som tittel på foredraget i lokalene til Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre torsdag kveld.

Foredragsholderen er Jørgen Strand, formannen i foreningen. Jørgen Strand har med seg Roger Vartdal fra Florø framme ved talerstolen.
Vartdal har bygget en modell av «Mørejarlen» som vil bli donert til Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre under møtet.

«Mørejarlen» var et dampskip som ble bygget i jern ved Akers mek. Verksted for tre storkjøpmenn i Kristiansund – Christian Johnsen, Niels R. Parelius og Rasmus B. Parelius.

20. mai 1866, nærmere bestemt klokken seks om kvelden, kom «Mørejarlen» inn Sørsundet i Kristiansund første gang.

Skipet var bestemt for å settes inn i fjordafarten på Nordmørsfjordene, spesielt inn mot Sunndalsøra og Surnadalsøra, men skulle etter hvert få et utvidet rutetilbud. Gjennom de femti år skipet gikk i rute i distriktet vårt, var nok «Mørejarlen» å observere ved hvert eneste dampskipsanløpssted i distriktet vårt.

De første årene gikk skipet i rute i sterkt samarbeid med dampskipet «Christiansund» som Nicolay H. Knudtzon hadde fått bygget samme sted året i forveien.

Dette var i begynnelsen av dampskipstiden og det skulle ta tid før befolkningen ble vant til å benytte dampbåtene.

Både «Mørejarlen» og «Christiansund» ble svært ofte benyttet til annet bruk. Buksering av seilskip fra havna i Kristiansund og «ut til havet» var en meget benyttet anvendelse, det samme gjaldt tømmersleping. Mangt et dampskip med motorskade ble også slept nordover til Trondheim for reparasjon de første årene. Rederne var flinke til å utnytte skipet sitt og dyktige kapteiner bidro gjerne for å få skipet i stor aktivitet.

«Lysttourer» for befolkningen var det mange av, enten det var fisketurer til Grip eller helgaturer til Molde eller Trondheim. 

De tre eierne kjøpte etter hvert inn flere dampskip som ble satt inn i et etter hvert godt utarbeidet rutenett som dekket hele Nordmøre samt daglig forbindelse med Trondheim.

Fjordabåtene i Kristiansund ble i 1891 samlet i et nytt rederi; Christiansunds Dampskibsselskab. I 1903 ble skip og ruter overtatt av Nordmøre Dampskibsselskab, som med kapital fra distriktet skulle gjøre trafikken på nordmørsfjordene bedre egnet for folk fra distriktet, som ønsket et bedre rutetilbud inn mot byen.

Etter vel 50 års drift ble ”Mørejarlen” solgt.

Ola Gjendem, leder for Molde Bymuseum, vil også bli å finne i lokalet. Gjendem har med seg en modell av fjordabåten «Rauma». 
Modellen av «Rauma» er også bygget av Roger Vartdal. «Rauma» gikk i Romsdalen fra 1890-årene og utover. Interessant blir det å se disse to modellene samtidig, den ene som representant for de aller første fjorddampskip, den annen som en representant for skipene som gikk på fjorden våre fram til slutten av 1950-tallet.

Dørene åpner som vanlig klokken 18,30 mens møtet starter klokken 1900.

Vel møtt skal dere være.







Mørejarlen i huken ved Pirens sørende KMb-1985.jpg 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no