EMBLA, jakt
På Hamnes hadde brødrene Ole T. og Lars T. Hamnes i slutten av 1860-årene latt bygge den lille jakta Maria. Når denne blir solgt etter ca. 10 år blir jakta Brødrene bygget her. Byggmester for begge disse var Rolf Sjøaseter fra Surnadalsøra. Både Marie og Brødrene gikk i slofarten.
I juli 1892 påstartes en tredje jakt i fjæra på Hamnes, dette skulle bli Embla. Nå er det Johannes Lekve som er byggmester – og nesten som vanlig når det er Lekve som står for byggingen – er det John Børve som hadde laget tegningene og sto for byggekontrollen.
I august 1893 var skuta ferdig. I henhold til byggespesifikasjonen var Embla bygget av furu, boltet med galvaniserte jernbolter og hadde rigg av jern. Lengden på fartøyet var 73 fot. I sin rapport fra februar 1893 sier John Børve bl.a.: ”Arbeidsmaaden ere særdeles fortrinlig. Materialierne ere udsøgte og skarpkantede.”
I regi av partsrederiet som sto bak henne – brødrene Ole T. og Lars T. Hamnes sammen med Lars L. Hamnes og Knut O. Hamnes rekker Embla å få med seg to sildeturer før året går ut.
Nå er det to skuter fra Hamnes som går i slofarten og fra rundt 1905 er det samdrift og felles regnskap for de to fartøyene. Tørkeplass hadde karene ordnes seg på Barlaupholmen i Aure. Mannskapet var gjevnt over hentet fra nærmiljøet på Hamnes. Til å begynne med var Ole T. Hamnes skipper om bord, senere var det broren Svein T. Hamnes som overtok.
I 1917 blir både Brødrene og Embla solgt. Embla havner i Kristiansund til sin nye eier Joh. Fr. Nielsen, som fortsetter med å la henne gå i slofarten. Høsten 1921 blir Embla solgt nordover for et lite halvår. I april 1922 - når Embla ligger i Kristiansund - blir hun videresolgt til Anton I. Misund fra Midsund i Romsdal. Den nye eieren lar Embla fortsette på Lofoten i en rekke år, men nå blir skreien ført til tørkebergene på Midsund. Etter hvert kommer det motor inn, Embla blir forlenget og den går både på silda både her hjemme som på Island.
Etter at Embla ble kondemnert i 1972, ble den senket i Romsdalsfjorden.
EMBLA
Byggested: Hamnes i Stangvik herred
Beskrivelse: Jaktrigget seilskip (opprinnelig)
Bilbrev: Avgitt i Kristiansund 8. november 1893
Kallesignal: K.B.J.D.
Tonnasje:
Brutto: 72,00
Netto: 62,83
Lengde: 79,3 fot
Bredde: 21,7 fot
Dybde: 8,4 fot
HISTORIKK
1892 Juli: byggearbeidene påstartes i fjæra på Hamnes
1893 August: skipet er ferdigstilt for eieren, et partsrederi bestående av Ole T. Hamnes, Lars T. Hamnes, Lars O. Hamnes og Knut O. Hamnes
1904 17. desember: Knut O. Hamnes overtar Lars O. Hamnes sin ¼-part. Kjøpesum kr. 6.000,-.
1917 10. januar: Svein T. Hamnes overtar Knut O. Hamnes sin ¼-part. Kjøpesum kr. 2.500,-.
1917 19. februar: ny eier: Joh. Fr. Nielsen, Kristiansund.
Kjøpesum kr. 27.500,-.
1921 19. november: ny eier: Petter Kardi Pettersen, Dønnes.
Kjøpesum kr. 17.000,-.
1922 20. april: ny eier: Anton J. Misund, Midsund i Romsdal.
Kjøpesum kr. 15.000,-.
1930 29. desember: Kontrollrevisjonen innrapporterer ny drektighet:
Brutto: 75,37, netto 46,0.
Motor installert, 45 hk Grei.
1946 Forlenget og ombygget.
Motor ombyttet ved installasjon av en 120 hk Hjelset.
1952 Nok et motorbytte, nå 120 hk Alpha Diesel
1963 Ombygget til kraftblokksnurper.
1972 Skipet kondemnert og senket i Romsdalsfjorden.
Publisert: 12.12.2017 av Jørgen Strand
Tilbake