X

STEMSHEST (1)

Stemshest (1), ex. Lotus, på Kristiansundsund havn. Foto  Ranheimsæter, utlånt av Kristiansunds Skipperforening.jpg

I 1904 ble dampskipet Høfding levert til Rederi AB Henckel i Hälsingborg. Skipet var bygget ved Hälsingborgs Skeppsvarfts AB og var verftets byggenr. 26.

I november 1915 ble skipet solgt til Porsgrunn med Realf Sørensen m/flere som eiere. De nye eierne i Norge ga skipet nytt navn: Lotus.

Ved skipsskjøte av 4. april 1916 ble skipet solgt til Kristiansund og til Kristiansunds Dampskibsrederi A/S. Kjøpesummen var kr. 682.500. Overtakelse foregikk i Blyth.

Skipet ble målt til 811 brt. og strakte seg 193,1 fot. Tradisjonen tro var det et lokalt fjell som var bakgrunn for det nye navnet som skipet fikk i Kristiansund; Stemshest.

 

Om lag et halvt år etter overtakelsen var Stemshest på reise mellom Gøteborg og Hull med en ladning stykkgods.

På formiddagen fredag 27. oktober 1916 var skipet i Nordsjøen da besetningen hører et skudd og det observeres at et prosjektil slår ned i vannet like foran skipet. Maskinen på Stemshest blir straks stanset og en tysk undervannbåt dukker opp og heiser signalene ”F:H.” hvilket indikerer ”send båt”. Babord livbåt med 1. styrmann og nødvendig mannskap ror over mot undervannsbåten, hvorved 1.styrmannen med nødvendige papirer over lasten entrer undervannsbåten. Situasjonen utvikler seg etter hvert slik at undervannsbåtens nestkommanderende sammen med fire av ubåtmannskapet tar seg om bord i Stemshest. De har med seg bomber som blir plassert om bord i Stemshest. Fartøyet skal sprenges på tross av at kapteinen på Stemshest protesterer med referanse til at det er ingen kontrabande om bord. ”Omtrent alt er nå kontrabande”, hevdes det fra nestkommanderende på undervannsbåten.

Mannskapet får nå anledning til å komme seg nå om bord i livbåtene hvorpå de registrerer at bombene eksploderer og at Stemshest i løpet av fem minutter synker med baugen først.

De to livbåtene fra Stemshest tas på slep av ubåten. Etter knappe tre timer møter man det svenske dampskipet ”Dorothea af Kramfors”. Det svenske skipet får være i fred for tyskeren og livbåter og mannskap blir brakt om bord i svensken. Etter et par døgn blir nordmennene og båtene deres satt om bord i en losdamper utenfor Skagen fyr, før de noen timer senere får bli med postdampskipet Jylland inn til Fredrikshavn i Danmark.

Stemshest var forsikret for til sammen kr. 950.000.-.



Publisert: 12.12.2017 av Jørgen Strand

Tilbake

Kontakt oss

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  

Vågeveien 7
6509 Kristiansund  

Besøksadresse:  
Loennechengården, Vågeveien 7 - midt på Vågekaia.


post@skipshistorisk.no

Organisasjonsnr.: 891 831 242 MVA

Foreningen er tilknyttet Grasrotandelen.