RØDFJELL
Dampskipet Rødfjell var det siste skipet som Kristiansunds Dampskibsrederi A/S gikk til innkjøp av og dette var også det største skipet som seilte for rederiet.
Skipet var bygget ved Emder Werft & Dock AG Nordseewerke, Emden i Tyskland, og var byggeverftets bygg nr. 35.
7. mai 1908 ble skipet levert som „Anna Podeus“ til Henrich Podeus i Wismar i Tyskland.
”Anna Podeus“ målte 271,3 fot og var på 2650 tdw. Det var utrustet med en 3-exp. dampmaskin fra Ottensener Masch. Fabriken i Altona. Dampmaskinen hadde en ytelse på 1000 ihk.
9. juli 1912 ble skipet solgt til Rederi AB Rex (Wald. Beijer) i Stockholm.og ble her omdøpt til Waldemar.
I juni 1917 ble skipet videresolgt til Gøteborg og til Rederi AB Rex (Rederiaktiebolaget Transatlantic) og fikk nytt navn nok en gang: Tolken.
10. mai 1920 inngås det et ”bygningsavtale” mellom Rederi-aktiebolaget Transatlantic og Kristiansunds Dampskibsrederi A/S hvorav førstnevnte bortbytter til sistnevnte d/s Tolken. Som motytelse overtok det svenske selskapet en byggekontrakt på et dampskip på 10.800 tdw. som Kristiansunds Dampskibsrederi A/S hadde kjøpt i 1918. Denne 10.800-tonneren ble likevel aldri bygget.
På grunn av mangel av tonnasje var det under siste del av første verdenskrig en utstrakt inngåelse og omsetning av skipsbyggingskontrakter.
I 1918 kjøpte Kristiansunds Dampskibsrederi A/S to kontrakter på skip som skulle bygges ved Wm. Doxford & Sons i Sunderland, begge skip på 10.800 tdw.
Det var kontrakt nummer to av disse som ble ”bortbyttet” ved overtakelse av Tolken.
Det skulle gå drøyt et halvt år før de norske tollmyndighetene godkjente eiendomsforholdene til Tolken. Først 1. desember 1920 kan skipet registreres i Skipsregisteret i Kristiansund. Samtidig får skipet nytt navn; Rødfjell.
Etter et par års tid blir Rødfjell solgt på tvangsauksjon via Transatlantic til Rederi A/S Tramp (Severin Skougaard & Ragnvald Jacobsen), Kristiania.
12. februar 1923 gikk Rødfjell på grunn og sank ved Kiberg, på reise Middlesbrough - Kirkenes med kullbriketter.
Publisert: 12.12.2017 av Jørgen Strand
Tilbake