MAIZE
Det siste skip som ble kjøpt til Kristiansund for utenriksfart, og med tilknytting til aktiviteten fra ”jobbetiden”, var dampskipet Maize. Dette skjedde sommeren 1928.
Det var Kristianssund nye rederi A/S, registrert i Kristiansund, men med kapitalbase på Østlandet, som sto bak kjøpet. På dette tidspunktet var vårt distrikt representert i styret med Karl Maalstad og John Grimsmo, mens østlandskapitalen var representert med Carl Wilhelmsen fra Oslo.
Skjøtet gjaldt dampskipet Hassel. Selgeren var Aktieselskapet Dampskipet Hassel med A/S Rederiet Odfjell i Bergen som disponent. Kjøpesummen var kr. 350.000. Etter at skipet ble registrert i Kristiansund begjærte den nye eieren navnskifte til Maize.
Den nye Maize hadde en lengde på 340,7 fot og en tonnasje på 6.300 tdw.
Skipet var levert i april 1907 av Robert Stephenson & Co. Ltd. i Newcastle som byggenr. 87. Ved overlevering til bestilleren, King Line Ltd. i London, fikk skipet navnet ”King Arthur”.
I 1913 ble skipet solgt til Cia Commercio e Navegacao og fikk Rio de Janeiro som hjemmehavn. Det var herfra A/S D/S Hassel kjøpte skipet i 1915.
Når man gikk over til 1930-årene hadde konjunkturene for skipsfart endret seg og driften av Maize ble ikke noen økonomisk suksess for Kristianssunds nye rederi A/S. Våren 1933 ble det holdt tvangsauksjon over skipet og et bud fra August Gundersen og Th. O. Tønnevold på kr. 39.400 ble godkjent. I oktober 1933 ble hjemmelsovergangen endelig registrert i Skipsregisteret i Kristiansund.
Allerede i oktober samme år ble skipet, for en avtalt kjøpesum på 3.100 pund, solgt til Metal Industries Ltd. i Glasgow for hugging.
Ryvarden og Maize - de to skipene til Kristianssunds nye rederi A/S - seilte begge med ”KD” - ”Kristiansunds” gamle rederimerke - i skorsteinen.
Publisert: 12.12.2017 av Jørgen Strand
Tilbake