X

BREMSNES

Bremsnes. Foto fra arkivet til Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre II.jpg Bremsnes.jpg Storebjörn, bygd 1931, bisto Bremsnes. Foto fra Torsten Hagneus, Sverige.png

Engelskbygde  Andwi ble Bremsnes av Kristiansund

John Crown & Sons i Sunderland i England leverte i mai 1947 sitt byggenr. 220 til Rolf Wigland i Bergen. Skipet, som fikk navnet Andwi, var på 1929 brt./2820 tdw., hadde en lengde på 269,6 fot og var utrustet med en dampmaskin som ytet 900 ihk. Med denne kunne Andwi oppnå en fart på 10,5 knop.

I oktober 1952 ble Andwi solgt til til A/S Willems Rederi i Fredrikstad for GBP 285.000,- og fikk nytt navn ”Manx King”.

Skipet ble solgt videre i 1955 til D/S A/S Fro i Bergen, som August Kjerland & Co. A/S stod bak, prisen var GBP 175.000,- og nå ble navnet Aco.

Så i desember 1960 kjøpte Halfdan Backer A/S i Kristiansund skipet for GBP 90.000,- og gav det navnet Bremsnes. I 1962 ble Bremsnes overført til Backers Rederi A/S.

Bremsnes gikk mye i fast oppdrag med avispapir fra Sverige til Frankrike og med utlossing i Rouen. En gang ble Bremsnes innefrosset i Sverige og måtte da hentes ut av den store isbryteren Storebjørn, som ved denne anledning tok Bremsnes på slep.

Denne episoden gikk hardt utover Bremsnes, som etter sigende så ut som et trekkspill under vannlinjen. Etter utlossing i Frankrike endte det med fem ukers verkstedopphold i fransk havn.

På en tur fikk skipper Kristian Eiken forferdelig tannverk, da måtte stuerten, Johan Karlsholm, trå til som tannlege. Etter å ha lest seg opp i et oppslagsverk som fantes på sykelugaren, ble tanna trukket uten bedøvelse. Nå fikk skipperen seg en solid dram og en god natts søvn, og dagen etter var han god som ny.

I mai 1967 ble Bremsnes solgt til gresk eier, Antonio Oliviero, i Torre del Greco, som er i nærheten av Napoli. Kjøpesummen var GBP 27.000,-. Etter at salget var avtalt måtte Bremsnes først innom tysk havn for utlossing, før kurs ble satt mot Antwerpen, som var avtalt overleveringshavn. Alt var i orden med papirer i forbindelse med salget, men; kjøperen dukket ikke opp, han måtte letes opp i Storbritannia før salg og overlevering ble gjennomført

Under sitt nye eierskap fikk skipet navnet ”Monte Bondone”.

Etter videresalg til italienske redere i 1969 og 1973 og nye navn Marisol og ”Rosy Palomba”, ble den tidligere Bremsnes av Kristiansund hugget i Italia 15. januar 1975.

 



Publisert: 13.12.2017 av Jørgen Strand

Tilbake

Kontakt oss

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  

Vågeveien 7
6509 Kristiansund  

Besøksadresse:  
Loennechengården, Vågeveien 7 - midt på Vågekaia.


post@skipshistorisk.no

Organisasjonsnr.: 891 831 242 MVA

Foreningen er tilknyttet Grasrotandelen.