TUSNA (1)
Halfdan Backer A/S i Kristiansund arbeidet seg gjennom 1930-årene fram til å bli en av landets største klippfiskeksportører. Råstofftilgang gjennom trålerne Nordhav 1 (1) og Nordhav 2 var viktig, men Halfdan Backer A/S leide også fartøyer for utrustning av ekspedisjoner for innkjøp av fisk i Nord-Norge.
I januar/februar 1939 gikk Halfdan Backer A/S til innkjøp av et svensk lasteskip. Dette var m/s Mölnbacka, som i 1922 var bygget ved Värmlands Rederi A/B sitt eget skipsverft i Karlstad i Sverige. Mölnbacka ble i 1937 solgt til Alfred Hansson i Alvängen for svenske kr. 30.000. Når Halfdan Backer A/S kjøpte Mölnbacka måtte de betale 32.800 svenske kroner.
Når Backer fikk skipet hjem til Norge fikk det nytt navn; Tusna.
Primærmålet med kjøp av skipet var å nytte det til fisketransport fra Nord-Norge og ned til Kristiansund.
Med Tusna fikk selskapet også konsesjon for fraktefart på strekningen Oslo til Trondheim.
I 1940 ble Tusna overført til A/S Nordhavet. Samme år ble også en ny motor, en Deutz på 150 bhk. som ga en fart på 7,5 knop, satt inn i skipet.
Under 2. verdenskrig drev A/S Nordhavet kun med fraktefart langs norskekysten
Strøms Transport i Oslo kjøpte skipet i 1942 og ga det navnet Bærum. I januar 1944 ble Bærum solgt til A/S Saturn Co., også i Oslo.
I slutten av oktober 1944 var Bærum på reise fra Trondheim til Narvik med stykkgods. 26. oktober 1944 lå skipet på havna i Rørvik. Et alliert fly kom inn over byen og Bærum ble skutt i senk. Kapteinen om bord, Meyer Konradi Nilssen fra Fauske i Nordland, mistet livet ved flyangrepet.
Publisert: 04.01.2018 av Jørgen Strand
Tilbake