TORPA
Torpa ble bygget av Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek, Amsterdam i Nederland. Som byggenr. 29 ved verftet ble skipet under navnet Hafnia levert i januar 1920 til A/S D/S Hafnia (William Hansen), Bergen.
Også maskineri og kjeler ved bygget samme sted. Skipet var på 2.050 tdw.
I 1929 ble skipet overført til Skips-A/S William Hansens Rederi II.
I 1940 var Hafnia i Norge og gikk inn i hjemmeflåten. I november 1942 deltok Hafnia i en tysk konvoi. Mens konvoien lå på havna i Askvoll natt til 26. november ble konvoien utsatt for et av de mest vellykkede MTB-raidene mot vestlandskysten under 2. verdenskrig. Tre MTB-er deltok i angrepet. Den norske damperen Hertha ble torpedert på Askvika og ble hardt skadd, men klarte likevel å ta seg til Bergen. Hafnia ble skadd i baugen.
I februar 1944 var Hafnia på reise mellom Ballangen og Emden i Tyskland, lastet med svovelkis. Utenfor Marstrand i Sverige grunnstøtte skipet og som følge av grunnstøttingen brakk skipet i to. Akterparten ble brakt flott i mars mens forparten ikke før i august. I to vendinger ble skipspartene slept til Gøteborg. Nå hadde forsikringsselskapet overtatt vraket.
Senere på året ble skipet solgt til D/S A/S Hegra (Andreas Stoltenberg), Oslo. Den nye eieren gav skipet nytt navn; Hegra.
Det er antatt at skipet i 1948 ble solgt til Sarpsborg med Mørch & Holter (Ottar Holter) som ny eier. Nå fikk skipet nok en gang nytt navn; Gleng.
I 1955 havnet skipet til Oslo. Torvald Klaveness sitt selskap I/S Pasto ble ny eier.
Det var herfra Ole T. Flakke i 1956 kjøpte skipet i regi av Rena Rederi A/S. Skipet fikk Kristiansund som hjemmehavn og nok en gang nytt navn, denne gang Torpa.
Året etter lot Flakke skipet overføres til Flakkes Rederi A/S.
I 1960 ble Torpa solgt for hugging.
Publisert: 06.01.2018 av Jørgen Strand
Tilbake