X

KYA

Kya. Foto utkjent..jpg

I 1956 kjøpte Backers Rederi A/S inn et eldre dampskip.

 

Dette var den opprinnelige Lysaker V som var bygget ved Porsgrunds Mek. Værksted. Skipet ble levert i november 1936 til Ludvig Lorentzen i Oslo.

 

Lysaker V var på 1599 brt./2400 tdw. og hadde en lengde på 255 fot.

Motoren var en C2 cyl. lavtrykks ekshaust-turbin fra Porsgrunds MV som ga skipet en fart på 10,5 knop.

Lysaker V kom inn i Nortraship etter at Norge ble angrepet av tyskerne i april 1940. I slutten av mai 1940 lå Lysaker V i Calais i Frankrike. Tyskerne sto like utenfor byen mens de lot sine fly gå til angrep på byen. Når Lysaker V etter hvert kom seg ut fra byen, hadde skipet med seg over 700 mennesker, dette var flyktninger fra Nederland og Frankrike samt franske og belgiske soldater.

Under invasjonen i Normandie i 1944 deltok Lysaker V i Operasjon Neptune, som var den maritime delen av invasjonen.

I 1945 ble skipet tilbakelevert sin norske eier, som drev det inntil det ble solgt til Haugesund i oktober 1952. Den nye eieren, Skibs-AS Bratesberg (Finn Røgenæs), måtte ut med en og en halv million for å sikre seg skipet.

 

Nå ble skipet omdøpt til Kya. 13. januar 1955 var Kya på vei fra Norge til Polen lastet med sild. Her sprang skipet lekk, ble satt på grunn ved Skånekysten og ble senere reparert i Karlskrona.

 

Backers Rederi A/S i Kristiansund kjøpte Kya, inklusive TC, i september 1956 for £ 120.000 som omregnet til norske penger utgjorde ca. kr. 2,4 millioner.

 

Backers Rederi A/S kunne holde sine moderne småskip i fart, men forholdene for de eldre dampskip var vanskeligere. Kya skulle bli et lite lønnsomt skip for rederiet i Kristiansund, og Kya ble da også liggende i opplag fra februar 1958 inntil det ble solgt sommeren samme år.

£ 60.000 måtte den nye eieren i Sandefjord, A/S Sandvik (A. C. Olsen), betale for å sikre seg skipet, som de nå ga nytt navn Saltvik.

I 1962 ble Saltvik lagt i opplag i Sandefjord. Herfra ble det solgt til P/R Jens Hetland og Kaspar Nilsen i Egersund for £ 30.000.

 

Den tidligere Kya var nå nyklasset og fikk nytt navn Ramsvik.

 

I november 1967 ble skipet nok en gang solgt, nå til Bjønndalen Bruk A/S i Oslo for £ 20.000. i 1969 ble skipet ombygd til lekter, maskinen ble tatt ut og rorhuset flyttet akterut. Som lekter ble skipet hetende Porfyr. 1. november 1969 drev lekteren i land ved Torekov i Halland i Sverige. Da var lekteren under slep av taubåten Boss. Etter at lekteren drev i land, ble den hugget på stedet.

 



Publisert: 06.01.2018 av Jørgen Strand

Tilbake

Kontakt oss

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  

Vågeveien 7
6509 Kristiansund  

Besøksadresse:  
Loennechengården, Vågeveien 7 - midt på Vågekaia.


post@skipshistorisk.no

Organisasjonsnr.: 891 831 242 MVA

Foreningen er tilknyttet Grasrotandelen.