BRETTINGEN / BRIM (3)
Brettingen, den senere Brim, seilte med nordmørsk eierskap i hele 18 år.
Brettingen ble bygget ved Bodø Skipsverft & Mek. Verksted som verftets byggenr. 27. Skipet ble levert til Backers Rederi A/S i mars 1958.
Brettingen var en half-shelterdecker på 299 brt./530 tdw. og hadde en lengde på 145,6 fot. Maskinen var en M6 390 bhk MaK.
Brettingen ble chartret og gikk med stykkgods fra Tyskland opp langs norskekysten til Trondheim. Returlast var ofte koks og svovelkis.
8.juli 1965 kolliderte Brettingen med Bergenskes Delfinus i Hjeltefjorden i tett tåke. Under kollisjonen fikk Brettingen betydelig skader; lekkasjer i maskinrommet.
Ny maskin ble innsatt i 1967, og litt senere samme år ble Brettingen solgt til partrederiet Lystad. Kjøpesummen var kr. 1.250.000.-.
Nå fikk Brettingen nytt navn; Brim.
For Lystadkarene, Martinus, Karl og Petter, var dette rederiets tredje skip med navnet Brim. Den første Brim var opprinnelig en hollandsk stålskonnert fra før første verdenskrig mens nr. 2 var opprinnelig en britisk landgangsbåt fra 1945. Denne totalforliste før jul 1966 rett ut for Tromøya ved Arendal. Det var altså dette skipet som ble erstattet ved kjøpet av Brettingen sommeren 1967.
I november 1974 ble Brim, ex. Brettingen, solgt til Kåre Tornes fra Tornes i Fræna. To år senere ble den videresolgt til Partsrederiet Alfred og Leif Raknes på Aukra som via Brødrene Hukkelberg på Aukra fikk skipet bygget om til hel shelterdecker. Etter flere salg og nytt navn - Skagtind - grunnstøtte fartøyet på reise Altamark - Knarrevik i juni 1991 med 600 tonn steinlast om bord. Her sank fartøyet på grunt vann og ble brakt flott av Chief som deretter slepte fartøyet til Kvernhusvik på Hitra hvor lossing ble foretatt. Her lå skipet i opplag et par års tid hvoretter det først ble solgt til Førde og deretter videre til Tallinn. Skipet fikk nå navnet Kati. De siste kjente opplysninger om ex. Brim/Brettingen er at skipet den 28.juli 1993 ble påstartet slept til Tallinn hvor reparasjon skulle påstartes.
Publisert: 06.01.2018 av Jørgen Strand
Tilbake