BRIM, bygget 1903
Det skulle bli et partsrederi bestående av firma M. Ansnæs og Sønner (2/3-deler) og skipper Anton Bang Johannesen (1/3-del) som kjøpte inn den første tråleren til Kristiansund.
Dette var et stålskip, lengde 115 fot og var benevnt som ”damptrawler” Hødd i skipsskjøtet av 5. november 1916. Selgeren var et skipsaksjeselskap i Ulstein på Sunnmøre og de fikk behagelige 125.000 kroner for fartøyet.
Ulsteinkarene hadde for en kjøpesum av 3.150 pund kjøpt skipet fra Aberdeen i Skottland i 1912. Det var også i Aberdeen skipet var bygget i 1903, og her seilte det under navnet Rubislaw.
Under siste del av verdenskrigen ble Brim for det meste benyttet til sildefiske.
Fiske med trål kom først i gang i 1919 og turene gikk til Færøybankene og ved Island. Ved et forsøk ved tråling ved Vestmannarøyene i 1919, fikk Brim en samlet fangst på 70 tonn.
Trålfangsten med Brim, som i vesentlig grad besto av torsk, ble levert fersk i britiske havner.
Skipet, med sine drøye 192 brutto registertonn, var for liten til lønnsom tråldrift og Brim ble på forsommeren 1920 slettet i skipsregisteret i Kristiansund. Skipet var solgt til England.
Hovedinnehaveren av M. Ansnær & Sønner, Martinus Ansnæs (1855 - 1938), var engasjert i skipsinvesteringer i Kristiansund i perioden 1902 - 1928, delvis personlig og delvis gjennom firmaet.
Publisert: 06.01.2018 av Jørgen Strand
Tilbake