BRUSE
I februar 1961 kjøpte Backers Rederi A/S i Kristiansund inn sitt siste dampskip – som også ble det største skipet som de eide.
Dette var den opprinnelige Axel Carl som ble levert til rederiet D/S A/S Heimdal, København, i mai 1947. Axel Carl var bygget i Danmark ved Helsingørs Skibsværft & Maskinbyggeri, som verftets byggenr. 277.
Skipet hadde en tonnasje på 2287 brt., 3450 tdw., lengden var 291,4 fot og var utstyrt med en 3 cyl. Compound maskin og lavtrykks ekshaustturbin.
I januar 1956 ble Axel Carl solgt til Rederi A/B Tonnage i Mariehavn på Åland og ble omdøpt til Ekholm, og det var herfra Backer kjøpte skipet.
Vel registrert med Kristiansund som hjemmehavn ble det nytt navn, Bruse, og Backers stjerne i skorsteinen.
I 1961 var Backers Rederi A/S et betydelig rederi med tre dampskip (Bjogna, Bremsnes og Bruse”) og tre mindre motorskip (Braken, Blåna og Brettingen).
I sommersesongen ble det mye trelastfart fra Kvitsjøen til land på kontinentet som Tyskland og Nederland, men også til England. Om vinteren ble det løsfart på Europa og i Nordsjøen.
En spesiell tur ble det når trelast skulle hentes nordøst i Russland. Det var 10 timers tur opp elva Jenisej, som strekker seg hele 4000 kilometer fra nord i Mongolia til Karahavet nordøst for Novaja Semlja. Denne lasten skulle til Alexandria i Egypt.
Skip som Bruse som gikk i ”small tramp” med trelast og annen volumlast ble aldri noen økonomisk suksess for rederiet. Som skip var Bruse svært arbeidskrevende og hadde mange problemer, særlig med maskinen.
Skipet ble solgt allerede i januar 1964 til Mogensen og Torsnes A/S i Bergen og fikk navnet Tormo. Også her gikk damperen i løsfart. Det gikk ikke lang tid før Tormo ble solgt videre, allerede i juni 1965. Da gikk skipet til Pireus i Hellas for en kjøpesum av £ 68 000. Her fikk skipet nytt navn, Elias P. I 1969 ble skipet videresolgt og fikk nok en gang nytt navn; Anna. Etter fem år som gresk gikk skipet til hugging i Bilbao og ankom der 26. juli 1970.
Publisert: 16.01.2018 av Jørgen Strand
Tilbake