RIPA
Etter at dampskipene begynte å gjøre seg gjeldende, kan Ripa kalles Kristiansunds skoleskip. Mange var vel de som seilte på denne flotte skuta, som gikk nesten i fast rute mellom Norge og Spania med klippfisk.
I 1906 ble det markert at Ripa dette året gjorde sin tur nr. 150 fra Norge med klippfisk.
Ripa ble bygget i 1861 ved Tod & McGregor i Glasgow, og ble levert som byggenr. 116 i august samme år som ”Vasco Andaluz” til W. Tod i Glasgow. Skipet står registrert på W. Tod i 1860-årene. Trolig solgte han skipet så tidlig som i 1861 – 62 til Compania Vasco-Andaluza de Vapores i Cadiz, Spania, uten at eierskiftet ble registrert i Lloyds register.
I 1876 – 80 opplyses det i Lloyds at eier er Cote y Vidosola og Bilbao er hjemmehavnen.
Skipet er borte fra Lloyds i perioden 1880-1890. Da seiler hun nok i en lang periode under navnet Vicenta.
I 1890 kommer skipet nok en gang inn i Lloyds register. Da er navnet Ripa.
I ”Kristiansund på de 7 hav” (Kjell Dønheim 2011) framkommer at Ripa ble innkjøpt til Kristiansund i 1885.
Nå er Bergenskjøpmannen Hilario E. Lund og hans svigersønn Pedro Clausen fra Kristiansund eiere av skipet. Begge disse var bosatt i Bilbao i Spania.
Fra 1896 til 1901 er skipet registret i Bergen.
I 1916 er Ripa eiet av Pedro Clausen, fortsatt bosatt i Bilbao, mens det er Joachim Grieg i Bergen som står oppført som bestyrende reder.
Hva som nå skjedde med skipet vites ikke. Fram til 1941 har vi ikke funnet data om skipet. I 1941 er hun imidlertid registrert i Barcelona under navnet ”Iturri - Ripa”. I september 1941 la skipet ut fra Aviles og skulle til Bilbao med kull. 24. september grunnstøtte det i tett tåke mellom Cabo de Lata og San Pedro del Mar, utenfor Santander i Nord-Spania. Her ble skipet forlatt av mannskapet og her sluttet nok det stolte skipet sin historie, etter 80 års seilas.
Pedro Clausen (1846 – 1927) var en av sønnene til kjøpmann Johan Peter Clausen i Kristiansund. Han dro fra fødebyen sin med barkskipet Catharina i 1868 og bosatte seg i Barcelona. I sju år arbeidet han som agent for Nicolay H. Knudtzon (III) inntil han i 1875 dro til Bilbao. I Bilbao inngikk han samarbeid med kjøpmann Hilario E. Lund, ble kompanjong i firmaet ”Hilario Lund y Clausen” og giftet seg med kompanjongens datter, Elisa Lund y Ugarte. Firmaet drev stort innenfor klippfisk. Ved svigerfarens død i 1894 kom svigermoren Juana de Ugarte y Latona Lund inn i ektemannens sted og firmanavnet ble endret til ”Vinda de Hilario Lund y Clausen”. Etter hvert kom sønnene til Pedro og Elisa inn i firmaet og firmaet gikk etter hvert over til å bli store på trelastimport i kombinasjon med sag og høvleri.
Sammen med sin søster Doris Clausen opprettet Pedro Clausen et legat for trengende i Kristiansund.
RIPA
Bygget ved Tod & McGregor, Glasgow
Byggenr. 116
Kallesignal: JSBT
Tonnasje 503
Lengde: 168,8 fot
Bredde: 25,1 fot
Dybde: 11,6 fot
Motor: Opprinnelig 1 compounded dampmaskin, ukjent fabrikat.
HISTORIKK
1861 August: Levert til Tod & McGregor, Glasgow, som "VASCO ANDALUZ".
186? Solgt til Compania Vasco-Andaluza de Vapores, Cadiz, Spania.
1876 - 1880 Registrert med Cote y Vidosola som eier og Bilbao som hjemmehavn.
18?? - 1885 Seilte under navnet VICENTA.
1880 - 1885 Ukjent eier.
1885 Innkjøpt til Kristiansund av Hilario E. Lund og Pedro Clausen.
Eierne er bosatt i Bilbao i Spania.
Nytt navn: RIPA
1896 – 1901 Registrert med Bergen som hjemmehavn og Joachim Grieg, Bergen, som bestyrende reder.
1916 Eier er Pedro Clausen, Bilbao. Bestyrende reder fortsatt Joachim Grieg.
1916 – 1941 Ukjent livsløp.
1941 September: Skipet er registrert i Barcelona og seiler under navnet "ITURRI – RIPA".
1941 24. september: Grunnstøtte i tett tåke utenfor Santander i Nord-Spania, mellom Cabo de Lata og San Pedro del Mar. Skipet var da på reise mellom Aviles og Bilbao lastet med kull.
Her ble skipet forlatt av mannskapet og endte sine dager.
Publisert: 11.12.2017 av Jørgen Strand
Tilbake