X
Søk etter skip
 Search

Artikler med kategori: Dampskip



BJOGNA (2)

Blant alle de skip som ble bygget av US Maritime Commission under andre verdenskrig var det også en skipstype som ble benevnt N3 Baltic Jeep. Dette...
Les mer

BREMSNES

Engelskbygde  Andwi ble Bremsnes av KristiansundJohn Crown & Sons i Sunderland i England leverte i mai 1947 sitt byggenr. 220 til Rolf Wigland i...
Les mer

BRIM, bygget 1903

Det skulle bli et partsrederi bestående av firma M. Ansnæs og Sønner (2/3-deler) og skipper Anton Bang Johannesen (1/3-del) som kjøpte inn den første...
Les mer

BRUSE

I februar 1961 kjøpte Backers Rederi A/S i Kristiansund inn sitt siste dampskip – som også ble det største skipet som de eide.Dette var den...
Les mer

DRIVA

Driva var både det største og det hurtigste fartøyet av de gamle dampskipene som gikk i rute i vårt geografiske område.Driva på 325 br.tonn hadde et...
Les mer

FOSNA

Dampskipet Fosna var bygget ved Mjellem & Karlsen Mek. Verksted & Patenslip i Bergen i 1897 for et partrederi i Kristiansund.Skipet målte 59 brt. og...
Les mer

FREIKOLL ex. BJØRN

”Naar det gaar andre Steder, hvorfor saa ikke i Kristiansund?”Dette kunne man lese i kristiansundsavisene i 1915. Sjøfart burde være en av byens...
Les mer

GJALLARHORN

Gjallarhorn, Kristiansunds siste ishavsskute, ble innkjøpt til byen høsten 1927.Det var selskapet A/S Sjøblomsten som kjøpte inn skuta og den var til...
Les mer

HEINSA

Høsten 1889 inngikk I. C. Loennechen kontrakt med Moss Jernstøberi & Mek. Verksted i Moss på levering av et dampskip til seg selv. Dette dampskipet...
Les mer

KYA

I 1956 kjøpte Backers Rederi A/S inn et eldre dampskip. Dette var den opprinnelige Lysaker V som var bygget ved Porsgrunds Mek. Værksted. Skipet ble...
Les mer

MAIZE

Det siste skip som ble kjøpt til Kristiansund for utenriksfart, og med tilknytting til aktiviteten fra ”jobbetiden”, var dampskipet Maize. Dette...
Les mer

MØRINGEN

Dampskipet Møringen var det siste dampskipet som gikk i utenriksfart og som hørte hjemme i Kristiansund før investeringene i skip tok seg opp de...
Les mer

NORDHAV 1 (1)

Klippfiskbransjen på 1930-talletBegynnelsen på 1930-årene var vanskelige for klippfiskbransjen generelt, og naturligvis for Kristiansund...
Les mer

NORDHAV 2

Allerede etter at A/S Nordhavet sin første tråler, Nordhav 1 (1), hadde gjennomført sin første tur til området ved Bjørnøya senhøstes 1935, ble...
Les mer

RENSVIK

Flere tradisjonsrike norske rederier skulle selge eldre dampskip til Ole T. Flakke i Kristiansund. I 1947 var Det Bergenske Dampskibsselskab sin Ursa...
Les mer

RIPA

Etter at dampskipene begynte å gjøre seg gjeldende, kan Ripa kalles Kristiansunds skoleskip. Mange var vel de som seilte på denne flotte skuta, som...
Les mer

RYVARDEN

Etter at de to ”jobbetidsrederiene” i Kristiansund, Kristiansunds Dampskibsrederi A/S og Dampskibsselskapet Vest-Norge A/S, ble satt under...
Les mer

RØDFJELL

Dampskipet Rødfjell var det siste skipet som Kristiansunds Dampskibsrederi A/S gikk til innkjøp av og dette var også det største skipet som seilte for...
Les mer

SPORT

Dampskipet Sport var bygget ved Christianssand Mek Værksted som bygg nr. 61 og levert som passasjerbåt til et selskap i Kristiansund. Verftets...
Les mer

STEMSHEST (1)

I 1904 ble dampskipet Høfding levert til Rederi AB Henckel i Hälsingborg. Skipet var bygget ved Hälsingborgs Skeppsvarfts AB og var verftets byggenr....
Les mer

SURENDALSFJORD

DS Surendalsfjord var det siste fartøyet som ble bygget i de lokale rederiene i fylket vårt før de fleste av dem samlet seg om Møre Fylkes Ruteselskap...
Les mer

TORPA

Torpa ble bygget av Verschure & Co.'s Scheepswerf & Machinefabriek, Amsterdam i Nederland. Som byggenr. 29 ved verftet ble skipet under navnet Hafnia...
Les mer

TOURIST

D/s Tourist var bygget ved Akers Mek. Verksted i Kristiania i 1896 for M. H. Iversen i Kristiania.Tidlig på 1900-tallet ble skipet kjøpt inn til...
Les mer

TUSNASTABB (1)

Kristiansunds Dampskibsrederi A/S ble etablert våren 1915 og selskapets første skip, Freikoll, resulterte i en god økonomisk drift. Dette ga mersmak...
Les mer

TUSNASTABB (2)

Etter at Tusnastabb (1) gikk ned etter krigsforlis i april 1916, fikk Kristiansunds Dampskibsrederi A/S anledning til å overta en byggekontrakt ved...
Les mer

TYRHAUG

Dampskipet Kjeld (1482 brt. / 892 nrt.) var innkjøpt til Kristiansund av Dampskibsselskabet Vest-Norge A/S 8. mai 1917. Kjeld ble som byggenr.104 ved...
Les mer

Kontakt oss

Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  

Vågeveien 7
6509 Kristiansund  

Besøksadresse:  
Loennechengården, Vågeveien 7 - midt på Vågekaia.


post@skipshistorisk.no

Organisasjonsnr.: 891 831 242 MVA

Foreningen er tilknyttet Grasrotandelen.